Onderzoek naar de bekendheid en populariteit van de luxe bestemming Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) toont een enorme groei aan van de bekendheid en populariteit van deze ultieme oase in het Midden-Oosten. Diverse items op de Nederlandse televisie (Bijv. RTL Nieuws, RTL Travel, Jetsetters) en nieuwsberichten over de diverse onroerendgoedprojecten zoals de Palmeilanden en The World hebben sterk bijgedragen aan deze groei.
In 2002 en 2006 zijn dezelfde vragen voorgelegd aan een groep mensen. De verschillen in uitslagen in deze 4 jaar zijn verbluffend:
Heeft u weleens gehoord van de plaats Dubai?
2002: 9% ja – 91% nee
2006: 61% ja, 39% nee
(commentaar overbodig)
Weet u hoe het zevensterrenhotel in Dubai heet?
2002: 2% geeft het goede antwoord
2006: 11% geeft het goede antwoord
(kleine fouten in de antwoorden zijn goedgerekend)
Bent u weleens in Dubai geweest?
2002: 2% ja, 98% nee
2006: 8% ja, 92% nee
(is een verviervoudiging)
Bent u van plan binnen 5 jaar op vakantie naar Dubai te gaan?
2002: 1% wel, 3% misschien, 96% niet
2006: 5% wel, 7% misschien, 88% niet
(als die 5% inderdaad gaat, dan wordt Dubai één van de belangrijkere zonbestemmingen buiten Europa)
Kent u mensen die in Dubai geweest zijn (zover u weet)?
2002: 4% ja, 3% weet het niet, 93% nee
2006: 10% ja, 5% weet het niet, 85% nee
Als u of de mensen die u kent naar Dubai geweest zijn, was dat voor zaken of vakantie?
2002: 63% zaken, 10% vakantie, 11% beiden, 16% weet niet
2006: 50% zaken, 21% vakantie, 14% beiden, 15% weet niet
(een duidelijke verschuiving van aandeel zakenreizen ==> vakantiereizen)
Met dank aan Emiraten.Startpagina.nl
Burj Al Arab is een vijfsterrenhotel, de maximum quotering.