Dalende verkoop reisboeken door internet

Reisboekhandel maakt moeilijke tijden door
De gespecialiseerde reisboekhandel in Nederland maakt moeilijke tijden door. Verschillende winkels sluiten hun deuren of moeten noodgedwongen fuseren. Ontwikkelingen op internet, technologische vorderingen en een veranderende boekenmarkt zorgen voor een dalende verkoop.

Terwijl alle boekhandels de invloed van internetboekhandels als bol.com en amazon.com voelen in hun teruglopende klandizie, heeft de reisboekhandel het extra hard te verduren door de snelle ontwikkelingen op het web. Informatie over de beste vakantiebestemmingen, mooie hotels en chique restaurants is tegenwoordig met een druk op de knop te downloaden van internet.
Stoel niet uit
Je hoeft er je stoel niet voor uit en het is nog gratis ook. Een papieren reisgids met onvermijdelijk verouderde informatie kan daar niet tegenop. Gidsen met dagwandelingen zijn eenzelfde lot beschoren. Veel enthousiaste wandelaars hebben een pagina met wandelingen in de eigen omgeving op het net. Ook de wegenatlas lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Digitale routeplanners op het dashboard blijken een uitkomst voor mensen zonder richtinggevoel.
Arbeidsintensief
Werken in een reisboekwinkel is arbeidsintensief. Algemene boekhandels kunnen hun inkomsten opkrikken met het verkopen van bestsellers, maar de reisboekhandel kent amper bestsellers. Bovendien verkoopt zij relatief veel buitenlandse boeken, die bij de internetboekhandel veel goedkoper zijn. De klappen die de digitale vooruitgang uitdeelt in de papieren branche komen daarom hard aan in de reisboekhandels. De eigenaren zien de toekomst somber in.
Handdoek in de ring
De eerste reisboekhandel die definitief de handdoek in de ring gooit, is Reisboekwinkel Atlas in Tilburg. Na bijna vijftien jaar gaat op 31 december voor het laatst het licht uit in de winkel. Eigenaar Huib Stam wijt de tegenvallende verkoop niet alleen aan het digitale tijdperk, maar merkt ook een verandering in de markt:
Vergrijzing
“Tien jaar geleden was ik in Tilburg en wijde ommelanden de enige die de boekjes van het Pieterpad verkocht, tegenwoordig staan ze bij alle VVV’s en zelfs bij sommige Bruna’s.” Bovendien ziet Stam van achter zijn toonbank zijn klantenkring in een rap tempo vergrijzen: “Vroeger stond het hier vol met studenten, maar die zie je nog amper. Dat is precies de generatie die opgegroeid is met internet.”
Ook elders
Niet alleen in Tilburg, maar ook elders voelen reisboekhandelaren de bui hangen. De eigenaar van Pied à Terre in Amsterdam kan geen koper vinden en gaat daarom noodgedwongen samen met Van Wijngaarden. Interglobe in Utrecht en Stap voor Stap in Nijmegen staan al jaren te koop en de Fietsvakantiewinkel in Woerden heeft onlangs besloten verder te gaan als internetwinkel.
Bron: TourPRess persberichten

Plaats een reactie