Uit een onderzoek blijkt volgens de Consumentenbond, dat ‘prijsvechters‘ gemiddeld schoner vliegen dan de grote luchtvaartmaatschappijen. De bond onderzocht de uitstoot van CO2 van vliegtuigen op Europese trajecten. Portugalia scoorde het slechtst en Ryanair het best. De resultaten staan in de Reisgids van januari 2007. KLM noemt het onderzoek ‘niet representatief’.
De grote Europese maatschappijen, zoals British Airways, KLM en Lufthansa scoren gemiddeld slechter dan prijsvechters als easyJet en transavia.com, zo blijkt uit het onderzoek.
Milieuresultaten
Wanneer consumenten massaal zouden afzien van vliegen met luchtvaartmaatschappijen met de meeste CO2-uitstoot, zouden er binnen de luchtvaart gemakkelijk milieuresultaten te boeken zijn.
Ranglijst
De Consumentenbond heeft, om consumenten een keuze te geven, een ranglijst van luchtvaartmaatschappijen gemaakt op basis van de gemiddelde uitstoot van CO2 per passagier op een gestandaardiseerde vlucht van 1500 km. Hierbij waren de CO2-uitstoot per vliegtuigtype, het aantal stoelen en de bezettingsgraad van belang. Er is gebruik gemaakt van gepubliceerde dienstregelingen van lijnvluchten vanaf de drie grootste Nederlandse luchthavens Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.
Resultaten
Luchtvaartmaatschappij Portugalia scoorde het slechtst en Ryanair het best: de CO2-uitstoot van Portugalia was ruim twee keer zo groot als die van Ryanair. Ook stoten Oost-Europese maatschappijen gemiddeld veel CO2 uit.
Slechter
Daarnaast blijkt dat grote Europese maatschappijen zoals British Airways, KLM en Lufthansa slechter scoren dan prijsvechters als easyJet en transavia.com. De prijsvechters maken namelijk meer gebruik van nieuwe toestellen die zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten. Ook zorgen scherpe ticketprijzen doorgaans voor een vol vliegtuig, waardoor de uitstoot per passagier minder is.
Intercontinentale vluchten
De grote Europese maatschappijen gebruiken hun Europese vluchten voor een deel om passagiers naar hun thuisbasis te vervoeren en daar te laten overstappen op intercontinentale vluchten. Hiermee willen ze de bezettingsgraad op intercontinentale vluchten maximeren en nemen ze een lage bezettingsgraad op Europese vluchten voor lief.
KLM: ‘Niet representatief’
In een reactie laat de KLM weten: “Dit onderzoek is niet representatief voor KLM omdat Europese vluchten slechts een klein deel zijn van heel KLM.”
Vanaf 2011, zo heeft de Europese Commissie deze week besloten, zal via wetgeving de groei van CO2-uitstoot door de luchtvaart aan banden gelegd worden. Hiermee worden de eerste offici묥 stappen gezet om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te reduceren.
Bron: TourPRess persberichten