De Vakantiebeurs 2007 in Utrecht heeft minder belangstelling getrokken dan die van vorig jaar. Er kwamen 135.768 bezoekers (-4% t.o.v. 2006) van wie er 12.296 de Vakdag bezochten en 123.472 de daarop volgende consumentendagen. Uit onderzoek van VNU Exhibitions tijdens de beurs blijkt, dat dat de waardering voor de beurs ongewijzigd erg hoog is.
Uit vergelijking van de cijfers met die van vorig jaar blijkt, dat de Vakdag het dit jaar met een stijging van 11 procent beter heeft gedaan dan in 2006, toen er 11.084 vakbezoekers kwamen. Het publieksbezoek daalde daardoor uiteindelijk met 5,2 procent, vergeleken met het aantal van 130.272 in 2006.
Onderzoek
Uit het vakantieonderzoek dat VNU Exhibitions traditioneel op de beurs houdt blijkt, dat Nederlanders erg graag naar verre bestemmingen gaan. Van degenen die nu al ideeën hebben over hun vakantiebestemming wil 49% de langste vakantie buiten Europa doorbrengen en 51% in een Europees land.
Ietsje minder vaak
De gemiddelde bezoeker is van plan om dit jaar 2,3 keer op vakantie te gaan (vorig jaar 2,4). De besteding voor vakanties gaat omhoog van € 2.642 per persoon vorig jaar naar € 2.763 in 2007.
De Vakantiebeurs werd op de vakdag 9 januari geopend door Marthinus van Schalkwyk, de Zuid-Afrikaanse Minister van Environmental Affairs and Tourism en duurde tot zondag 14 januari.
Populaire bestemmingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 69% van alle bezoekers al een bestemming voor de langste vakantie in gedachten heeft; maar dat 19% ook al daadwerkelijk iets heeft geboekt voor ze naar de beurs kwamen.
De meest favoriete vakantiebestemmingen van degenen die al een bestemming weten zijn het Verre Oosten (12%), Frankrijk (10%), Afrika (9%), Noord Amerika, Italië, Australië/Nieuw Zeeland, Zuid-Amerika, Griekenland, Tsjechië, Polen, Hongarije (alle 7%) en Spanje ( 5%).
Cultuur
Belangrijkste reden om voor een bepaalde bestemming te kiezen is de cultuur (31%), ook belangrijk is natuur (23%) en uiteraard speelt het mooie weer (zon, zee, strand) ook nog een rol (13%). Overigens is bijna één op de drie van alle ondervraagde bezoekers ook nog zeker van plan een korte vakantie in Nederland door te brengen en 13% gaat dit ‘waarschijnlijk’ doen.
Primeurs
De Vakantiebeurs had enkele bijzondere primeurs met de introductie van zeven ‘Themaroutes’, de happening ‘Dance & Taste Around the World’ met de Caribbean Afterparty op vrijdagavond en de presentatie ‘Beleef Nederland’. Overal bruiste het van de activiteiten, was muziek en dans.
Reistheaters
Op de beurs waren o.a. twee Reistheaters ingericht, een Kindertheater, een Golfdorp, een Travellers Club, een Caribisch Dorp, Paviljoens voor spa & welness, duikers, singles en naturisten. Maar liefst 42% van alle bezoekers heeft één of meer van deze activiteiten bezocht.
Inwinnen informatie
Nog enkele conclusies: belangrijkste reden om de Vakantiebeurs te bezoeken blijft het inwinnen van informatie over het land van de vakantiebestemming (62%) en, op ruime afstand gevolgd, toch ook het dagje uit (22%).
Zeer goede sfeer
De sfeer op de beurs wordt door 96% als (zeer) goed omschreven en de indeling naar vakantiebestemming door 83%. Het aanbod wordt door maar liefst 90% als volledig beschouwd. Het ‘rapportcijfer’ was met 7,7 erg hoog en exact hetzelfde als vorig jaar; reden voor maar liefst drie kwart van de bezoekers om te overwegen volgend jaar terug te komen. De data van de Vakantiebeurs 2008 zijn van 8 tot en met 13 januari.
Bron: TourPRess Persberichten