De Nederlandse Reizigersvereniging Rover heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over de aanstaande opheffing van de intercitytrein Amsterdam-Brussel, de ‘Beneluxtrein’. Dit heeft de belangenorganisatie maandag bekendgemaakt. Rover vindt dat de NS (Nederlandse Spoorwegen) zijn economische machtspositie misbruikt.
Vanaf december 2007 wil de NS de intercitydienst verleggen naar de hogesnelheidslijn. De reiziger heeft dan geen keuze meer tussen de Beneluxtrein en de HSL-Zuid die vari‘ren in prijs, snelheid en reserveringsplicht. De snelle treinen stoppen niet in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal.
Roosendaal
Wat er vanaf Roosendaal voor spoorvervoer richting Antwerpen zal worden geboden is nog onzeker. Nu rijdt naast de Beneluxtrein alleen een stoptrein op dit traject. De Nederlandse Spoorwegen wijzen de kritiek van Rover van de hand. “We wachten af wat de NMa met de klacht gaat doen”, aldus een NS-zegsman. “Als ze informatie willen, geven we die uiteraard. Wij voldoen aan alle voorwaarden waaraan we gebonden zijn.” De NMa kon maandag nog geen commentaar geven op de klacht, aangezien die nog niet was binnengekomen.
Economie
Volgens de NS-woordvoerder is de Beneluxlijn gesneuveld na een gewone bedrijfseconomische afweging. De vrees voor (te) hoge tarieven zou niet gestoeld zijn op feiten. “We zitten in een felle concurrentiestrijd met het vliegtuig en de auto en dus zullen we komen met aantrekkelijke tarieven. Op drukke tijdstippen betaal je meer dan in de daluren.” Hij wijst er verder op dat het andere bedrijven vrij staat om een eigen treindienst op te zetten op het internationale traject Amsterdam-Brussel. Op het hoofdnet in Nederland heeft NS wel het alleenrecht om reizigers te vervoeren.
Je moet op kwaliteit en service concureren, dus gewoon instappen zonder reservering, catering aan boord en hup naar Brussel anders pak ik de auto wel