Reisaanbieders zaten fout met internetprijzen

De reisorganisaties Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair zijn teruggefloten door de Reclame Code Commissie. De door de Consumentenbond ingediende klachten over misleidende prijzen en overtreding van de Code Reisaanbiedingen zijn gegrond verklaard. Eind mei lanceerde de Consumentenbond het ‘Meldpunt Reislokkertjes’. Uit de vele reacties en na nader onderzoek bleek dat Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair in de maanden april en mei op hun websites reizen verkochten waarbij niet direct de volledige prijs inclusief belasting en toeslagen werd vermeld.

Werkelijke prijs
De klant kwam er pas tijdens het boeken achter dat de werkelijke prijs hoger lag. Dit is een overtreding van de Code Reisaanbiedingen en vandaar dat de bond naar de Reclame Code Commissie stapte. Die oordeelt dat reisaanbieders niet alleen in gidsen en in winkels de inclusief-prijzen moeten vermelden, maar ook op internet.
Aanbeveling
Vanuit de Reclame Code Commissie ligt er nu een aanbeveling dat Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair de aanbiedingen op hun websites met ‘uitgeklede’ prijzen staken. De Consumentenbond houdt de komende maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt.
Beroep
Overigens kunnen de vier reisorganisaties nog beroep aantekenen. Binnenkort buigt de Reclame Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke klachten die de bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair.
Code Reisaanbiedingen
De Consumentenbond pleit al jaren voor eerlijke prijzen in de reis- en luchtvaartbranche. Dat leidde eind 2006 tot concrete afspraken, vastgelegd in de Code Reisaanbiedingen. De code, die begin april in werking trad, houdt in dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen (zoals veiligheidsheffing, brandstoftoeslag, luchthavenbelasting) moeten opnemen.
Lokkertjes
Daarnaast moet de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen tegen lage prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn. De code wordt onderschreven door de brancheorganisaties Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) , Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN), HISWA en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).
Bron: persbericht via TourPRess.nl

1 gedachte over “Reisaanbieders zaten fout met internetprijzen”

  1. Helaas heeft Jet2com niet dezelfde bagageregelingen in Nederland en in Groot-Britain. In Nederland (Schiphol)werd de handbagage niet nagemeten, hetgeen in GB wel gebeurde. Dat betekende dat 1 trolly te groot werd bevonden en deze 10 kg. wegende handbagage mee moest met de koffers in het bagageruim. Bij vertrek van Schiphol hadden we 2 koffers aangemeld via internet en extra betaald. Hetgeen in orde was bij vertrek. Bij de terugreis in dezelfde week vanuit Leeds konden de koffers wel mee maar moesten we 100.- pound extra betalen, het was niet toegestaan om meer dan 20 kg. p.p. mee te nemen, ook al hadden we het aangemeld en betaald via internet. Het was dezelfde bagage als op Schiphol waar we ons niets over verteld was dat de terugreis extra kosten geheven zouden worden. De beeldige mopjes achter de desk hielden voet bij stuk, de regels in Nederland bij Jet2com zijn anders dan in Engeland bij Jet2com. Schandelijk. Wat een belazering. Wij zullen anti-reclame maken en nooit meer vliegen met deze hufterige maatschappij.

Plaats een reactie