Ik las vanochtend op nu.nl nieuws dat ik bijna niet kan geloven: de Europese Unie wil sites waar je vliegtickets kunt boeken gaan verplichten alle beschikbare aanbieders mee te nemen in hun vergelijking. Dat houdt feitelijk in dat de E.U. bepaalt met wie een site zaken doet en omgedraaid ook. Men verplicht de luchtvaartmaatschappijen om met elke site die dat wil of moet een samenwerking aan te gaan. Buiten de vraag of dit technisch allemaal mogelijk is lijkt het me juridisch ook erg lastig. Wil de E.U. straks ook gaan bepalen dat een supermarkt elk op de markt zijnde merk cola of bakboter op de markt brengt? Sterker nog: eigenlijk zou je dan de Plus supermarkt moeten verplichten de huismerken van Albert Heijn te verkopen. Want daar komt het eigenlijk wel op neer.
De E.U. verplicht de websites in zo’n geval dan ook om de websites aan te passen, in ieder geval wat betreft inhoud maar waarschijnlijk ook technisch. In sommige gevallen zou een website zelfs helemaal opnieuw gebouwd moeten worden wat enorme kosten voor de eigenaar met zich meebrengt. Om de supermarkt-vergelijking weer te maken: stel dat een gemiddelde supermarkt 500 vierkante meter is en 8.000 artikelen aanbiedt. Bij een soortgelijke maatregel van de EU voor deze branche zou vrijwel elke supermarkt moeten verhuizen naar een nieuw onderkomen van duizenden vierkante meters om meer dan 50.000 verschillende producten aan te kunnen bieden.
Low cost airlines?
Volgesn de E.U. ontbreken vooral low cost airlines op de boekingssites. Maar het gebeurt natuurlijk ook andersom. Zo zijn er sites die specifiek gericht zijn op het tonen van prijsvechters. Een voorbeeld hiervan is lowcostairlines.nl. Willen ze zulke sites dan gaan verplichten om ook de KLM, Lufthansa en andere grote maatschappijen te tonen? Op die manier haal je de hele bedoeling van de site onderuit.
Grensverleggend?
Hoever wil de EU gaan met de verplichting om resultaten te tonen. Stel dat iemand in Venlo woont en een ticket naar Kreta wil boeken. Moeten dan ook de vluchten vanaf Düsseldorf, Keulen en Dortmund getoond worden van bijvoorbeeld Air Berlin of Condor?
Is wat betreft afstand tot de luchthavens wel het meest logische, want Schiphol ligt dan (zeker in reistijd) een stukje verder weg.
Nog een stapje verder: stel dat iemand naar Mexico wil vliegen, moeten dan ook vluchten vanaf Spanje getoond worden? Vanwege groot aanbod vanuit Spanje naar Mexico is de kans groot dat je daar de laagste ticketprijzen toont.
Onhaalbaar
Ik denk dat het voorstel van de E.U., dat nog goedgekeurd moet worden, onhaalbare kaart is. Een overkoepelende overheid die bepaalt dat partijen verplicht zijn samen te werken en waarvan de grenzen niet op een rationele wijze vast te stellen zijn lijkt me onwenselijk.
Moet het juist niet zo zijn dat een site zich nu kan onderscheiden door vrijwillig juist zoveel mogelijk maatschappijen en vertrekluchthavens op haar site op te nemen? Laat de markt haar werk doen en besteedt alsjeblieft aandacht aan serieuze problemen. Die zijn er al genoeg in Europa.