De crash van de MD-82 van Spanair gisteren in Madrid is de grootste vliegramp op Europees grondgebied in 20 jaar. Naar nu blijkt zijn er 153 doden en 19 gewonden gevallen, die vooral te maken hebben met zeer ernstige brandwonden. Veel familieleden van slachtoffers zijn inmiddels vanuit Gran Canaria overgevlogen naar Madrid. Er wordt nu volop gespeculeerd of de ramp veroorzaakt is door de lastige financiële positie van de Spaanse prijsvechter, waardoor noodzakelijk onderhoud misschien minder goed of te laat uitgevoerd zou kunnen zijn. Volgens Times Online zijn de twee voorgaande vluchten met dit toestel al gecancelled en bij de rampvlucht zelf is er een vertraging van een uur geweest vanwege een “technisch probleem”. De zwarte doos is geborgen, waardoor onderzoek naar de oorzaak eenvoudiger gemaakt zal worden.
Wel Zweden, geen Nederlanders?
Volgens de Telegraaf zaten er aan boord minimaal twee Zweedse passagiers, van wie er in ieder geval eentje zwaargewond is afgevoerd van de plek des onheils.
Op de passagierslijst die op de site van Spanair gepubliceerd is staan geen Nederlands klinkende namen. Dat zou betekenen dat er geen Nederlanders aan boord geweest zouden zijn.
Te voorkomen?
Als je leest over financiële problemen en daardoor mogelijk achterstallig onderhoud vraag je je af of vliegtuigmaatschappijen die geldproblemen hebben niet extra in de gaten gehouden moeten worden. Mogelijk had deze ramp dan voorkomen kunnen worden. Het is en blijft achteraf praten, maar vaak is het jusit een dramatische gebeurtenis zoals deze die leidt tot oplossingen of procedures die de kans op een herhaling beperken of zelfs voorkomen.
Voor Spanair is dit een zwarte dag in hun toch al lastige jaar, de impact voor de vele achtergebleven familieleden, vrienden en kennissen is deze gebeurtenis onvoorstelbaar groot.