Ligt het alleen aan de vliegtax?

Op Telegraaf.nl lees ik dat de KLM in juli en augustus zo’n 230.000 minder passagiers heeft vervoerd dan in dezelfde periode het jaar daarvoor. De telegraaf trekt direct deze conclusie: “Minder passagiers voor KLM door vliegtaks”. Is dat wel zo? Ligt het echt alleen aan die a-sociale belastingmaatregel van Wouter “Fortis” Bos? Als je kijkt naar de prijsverschillen in tickets van KLM met vergelijkbare vluchten vanaf bijvoorbeeld Düsseldorf dan zijn de verschillen groter dan die 11,25 of 45 euro vliegtax. Misschien dat KLM de hand eens in eigen boezem moet steken.

De Nederlandse consument wordt steeds handiger in het zoeken naar de beste tarieven en dan valt een vergelijk niet altijd in het voordeel van KLM uit. Ook Schiphol lijkt me mede schuldig aan de hogere prijzen. Hoe kan het zo zijn dat de veiligheidstoeslag per passagier op Schiphol groter is dan bij veel andere luchthavens in de buurt. Juist voor een grote luchthaven zouden de kosten lager moetren zijn, omdat een aantal basis veiligheidsvoorzieningen voor een groter aantal passagiers ingezet wordt.

Plaats een reactie