Dat sensatietelevisie scoort blijkt uit de berichten dat het SBS6 programma Red Mijn Vakantie deze week in Cannes verkocht is aan diverse televisiezenders.
Zenders uit België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Denemarken en Zweden hebben het format gekocht. Stations uit Amerika, Australië, Spanje, Noorwegen en Polen lieten weten geïnteresseerd te zijn.
In Nederland was het programma dit najaar goed voor bijna anderhalf miljoen kijkers per aflevering op de zondagavond. Zo konden we zien hoe men voor 7500 euro een villa in Spanje kreeg die bijna rijp was voor de sloop, hoe een Nederlandse jongen op Kreta onder druk gezet werd om 1000 euro te betalen omdat zijn scooter gestolen was en wat voor ranzig voer je te eten kunt krijgen in all-inclusive hotels.
Dat ellende scoort op televisie is niets nieuws. Sensatie-televisie doet het altijd goed en het positieve aan dit programma is dat mensen zich realiseren wat er allemaal mis kan gaan en hopelijk nog kritischer zijn bij het boeken van een vakantie. Eén mooie foto in een dure folder zegt heel weinig en het internet biedt heel veel mogelijkheden om info en ervaringen van anderen op te zoeken.
Het enige wat jammer is aan Red Mijn Vakantie is dat het lijkt alsof er juist op de bestemmingen waar zij filmen het mis lijkt te gaan. Beseft de consument wel dat het het incidenten zijn die er uitgelicht worden en dat je niet overal in Spanje ranzig eten krijgt en dat de meeste ondernemers op Kreta wél te vertrouwen zijn?
Een bepaald beeld is zo geschapen. Zo zijn er nog steeds Nederlanders die denken dat elke Oostenrijker een kelder met kinderen onder zijn huis heeft, dat elke Franse auto al in de folder roest en dat Amerikanen per definitie dik zijn (ga maar eens in Miami Beach kijken;-)
Ik ben benieuwd wanneer Nederland voorbij gaat komen in Duitse of Belgische afleveringen. Want dat er hier in ons eigen landje ook nog een hoop te verbeteren valt in de toeristische industrie is een feit.