Het toerisme naar Malta zit dit jaar duidelijk in de lift. Van januari tot en met augustus ontving het zonnige eiland in totaal 905.374 bezoekers. Dat waren er 9,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook namen het aantal overnachtingen en de bestedingen toe, met respectievelijk 5,2% en 1,1%.
Ruim 84 procent van de bezoekers waren vakantiegangers. Verder kwam er bijna 72.000 zakelijke reizigers, ruim 19 procent meer dan in de eerste acht maanden van 2007.
Meerderheid EU
Een ruime meerderheid (88,3%) van de toeristen was afkomstig uit de EU. De absolute groei van het aantal bezoekers was grotendeels te danken aan een groei in vakantiereizen vanuit Duitsland. Het aantal bezoekers uit België steeg was ruim een kwart hoger, vanuit Nederland nam het bezoek toe met ruim 8 procent. Ook het aantal directe boekingen nam toe. Pakketreizen via een touroperator maken 46,7% uit van het totaal aantal boekingen.
Groei in luxere segment
Het overgrote deel van de bezoekers (71,7%) verbleef in hotels. Hierbij maakte het aantal overnachtingen in vijf- en viersterrenhotels een groei door van respectievelijk 5,6% en 4,4%. Ook het aantal overnachtingen in privéaccommodaties groeide met 5,1%. Het aantal overnachtingen in driesterrenhotels nam af met 4,6%.
Gemiddelden afgenomen
Hoewel de totaalcijfers de eerste acht maanden van dit jaar een stijging tonen, zijn de gemiddelden veelal gedaald. Zo is de gemiddelde duur van een verblijf op Malta, tot nu toe dit jaar 8,7 nachten), gedaald met 4,4%. De gemiddelde besteding per persoon is met 820,- euro gedaald met 8,7%.
Augustus vergeleken
Wanneer de maand augustus van 2007 met augustus 2008 vergeleken wordt, blijkt alleen het totaal aantal bezoekers (178.570) met 1,2% te zijn gestegen. Het totaal aantal nachten, de gemiddelde lengte van het verblijf en de totale uitgaven namen enigszins af met respectievelijk 0,4%, 0,9% en 1,1%.
Ideale shortbreak
Door de huidige economische situatie in de wereld is het volgens Malta Toerisme lastig een voorspelling te doen voor het winterseizoen. Maar de algemene trend lijkt te zijn, dat men nog steeds geregeld, maar korter op reis gaat.
Malta Tourism Authority (MTA) speelt hier op in door zich voor 2009 met name te richten op de promotie van citytrips en shortbreaks. De Maltezer archipel is door een combinatie van kleinschaligheid en veelzijdigheid een ideale bestemming voor een uitstapje van 4-5 dagen.
Jong en hip
Een andere doelstelling waarop MTA zich het komende jaar zal richten is het positioneren van Malta als jonge, hippe bestemming. Eerder dit jaar werd al bekend gemaakt dat Malta gedurende drie jaar de officiële locatie zal zijn van het muzikale zomerevenement ‘Isle of MTV’. Inmiddels was de eerste editie van dit festival afgelopen juni een enorm succes. Ook zijn er elk jaar internationaal gerenommeerde dj’s Malta, zoals Michel de Hey en Ferry Corsten.
Aantrekkelijke aanbiedingen
Ook de meeting en incentive reizen naar Malta blijven met een tien procent van het bezoekerstotaal een belangrijke factor. Malta is een populaire incentive bestemming door onder meer de korte reisduur en uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Veel 5-sterren hotels komen dit winterseizoen (november t/m maart) met aantrekkelijke aanbiedingen.
Bron: TourPRess persberichten