Vanochtend zag ik op Reisrevue.nl een poll staan over de afwezigheid van de grote touroperators op de vakantiebeurs die vorige week in Utrecht gehouden werd. De bezoekers van de reisrevue site zijn vooral mensen die werkzaam zijn in de reisbranche en opvallen is dat de tussentijdse uitslag van de poll weergeeft dat ruim 80% van de bezoekers vind dat de grote retail touroperators (de organisaties die je via de reisbureau’s boekt) niet mogen ontbreken op de Vakantiebeurs.
Grote namen zoals Arke, Holland International, Sudtours, Hotelplan, Thomas Cook en Neckermann ontbraken op de vakantiebeurs. Het lijkt erop dat de Vakantiebeurs steeds meer een beurs wordt voor toeristen die wat anders willen dan de standaard pakketreizen naar Spanje, Griekenland en Turkije. Deze drie landen waren wel overduidelijk aanwezig, maar ook hier werd er meer ingegaan op kleinere organisaties en bestemmingen dan dat de massa aangesproken werd. Ik denk dat de consument de grote organisaties toch wel weet te vinden en dat de kosten en tijd die een stand op de vakantiebeurs met zich meebrengen vrijwel niet opwegen tegen de extra opbrengsten. Voor de kosten van een week vakantiebeurs kan er een groot aantal online advertenties ingekocht worden die direct geld genereren. Het lijkt erop dat een steeds groter deel van het marketingbudget richting online campagnes gaat.