“Vliegmaatschappijen gaan de door de recessie ingestorte reislust stimuleren met een fikse verlaging van de tarieven.” meldt het AD vandaag op haar website.
Stunten? Heb ik iets gemist? De grootste stunt die men al maandenlang volhoudt, is het blijven hanteren van veel te hoge brandstoftoeslagen die totaal buiten proporties zijn. Een retourtje New York met onze nationale trots KLM kost dan 399 euro all-in, volgens het AD vanaf zondag, maar ik zie die prijs nu al verschijnen als ik een retourtje wil boeken voor 20-22 maart. All-in is overigens nog exclusief 10 euro boekingskosten, dus niet echt all-in. Moet je je voorstellen dat bij de bakker een brood € 1,99 all-in kost en dat je € 2,24 af moet rekenen vanwege 25 cent administratiekosten. Wedden dat je het niet pikt?
Jammer is dat er weer alleen met de laagste tarieven echt gestunt wordt en dat je voor eenzelfde retourtje, maar dan 3 dagen later (heen maandag 23 maart, retour woensdag 25 maart) ineens 2087 euro af moet tikken (!). Zelfde vlucht, zelfde service, zelfde stoel, zelfde verblijfduur, maar dan ineens ruim vijf keer zo duur!
Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM blijven de goedkope stoelen verkopen ten koste van de hoge prijs die zakenreizigers moeten betalen voor eenzelfde stoel. Juist die doelgroep, de zakenreizigers, zullen steeds meer afwegen of het echt nodig is om te vliegen en creatiever zijn met het zoeken van goedkopere alternatieven of minder reizen als er geen sprake is van noodzaak. Vooral de zelfstandige ondernemers zullen steeds vaker deze afweging maken. Wanneer komen luchtvaartmaatschappijen zoals KLM eens met een gebaar naar deze zeer belangrijke en trouwe doelgroep?
De prijspolitiek van KLM en de arrogante houding van deze luchtvaartmaatschappij in het geval dat er iets misgaat, is voor mij al jaren de reden om voor alternatieve routes te kijken. Zo ben ik afgelopen week voor nog geen zevenhonderd euro naar Dubai gevlogen (vanaf Brussel) waar ik met KLM ruim 1600 euro kwijt zou zijn, omdat ik minder dan 5 nachten verbleef in Dubai. Helaas zijn dit geen incidenten, maar is dit de prijspolitiek van KLM. Lok de vakantiereiziger met de goedkoopste tickets, waardoor je een positief gevoel creëert en naai de zakenreiziger met een absurde prijspolitiek. Dat is al jaren het motto van KLM, Air France, Lufthansa, British Airways en andere grote luchtvaartmaatschappijen.