Regelmatig kopen Nederlanders tijdens hun vakantie – onder druk – een lidmaatschap van een vakantieclub. Eenmaal thuis kloppen de beloofde voordelen niet en blijken zij soms duizenden euro’s kwijt te zijn aan een waardeloos product.De Consumentenautoriteit biedt daarom via ConsuWijzer tips om spijtaankopen te voorkomen en roept op de klachten te melden bij ConsuWijzer.
Hoe werkt het vaak?
Je bent op een populaire vakantiebestemming in Spanje, Griekenland of op de Canarische Eilanden. Op straat krijg je bijvoorbeeld een kraslot en win je een mooie prijs (zoals een gratis vakantie). Voor de prijsuitreiking word je meegenomen naar een zaaltje. Hier krijg je eerst een (urenlange) verkoopdemonstratie over de voordelen van een lidmaatschap van een vakantieclub. Bij zo’n lidmaatschap koop je toegang tot een speciaal reserveringssysteem voor ‘goedkope’ vakanties. Ter plekke proberen verkopers je het contract te laten tekenen en een aanbetaling te laten doen. De gewonnen vakantie blijkt vaak slechts een gratis verblijf, geldig op korte termijn; de reis ernaar toe moet je zelf betalen. Dergelijke verkoopdemonstraties vinden ook in Nederland plaats. Mensen worden dan telefonisch of per post uitgenodigd naar een locatie te komen voor een presentatie.
Oneerlijke verkoop
Consumenten die ter plekke ingaan op het lidmaatschap doen dat meestal onder (zware) druk van de verkoper. Bovendien blijkt thuis het aanbod vaak helemaal niet zo mooi te zijn als voorgesteld. Zo is bijvoorbeeld het aantal vakanties om te boeken beperkt of is de beschikbaarheid slecht en zijn de prijzen vergelijkbaar of soms hoger dan elders. Verder kun je het meerjarige lidmaatschap meestal niet doorverkopen terwijl ook dat beloofd was.
Wie een aanbetaling heeft gedaan onder de belofte dat alle papieren thuisgestuurd worden, hoort soms niets meer van de onderneming.
Hoogste gemiddelde schadebedrag
Nederlanders lijden aanzienlijke schade door deze agressieve en misleidende verkooppraktijken van vakantieclub-lidmaatschappen, blijkt uit recent onderzoek. Van alle ‘oneerlijke handelspraktijken’ staan misleidende vakantieclubs op de eerste plaats qua het hoogste gemiddelde schadebedrag (1.083 euro per geval).
Verder blijkt het de minst bekende oneerlijke handelspraktijk te zijn: slechts circa een derde van de Nederlanders kent deze. Zo’n 1,3% (165.000 Nederlanders) werd hiervan in 2007 slachtoffer. Hierbij zitten ook de slachtoffers van time-sharing (het kopen van het recht op een bepaalde periode verblijf per jaar in een vakantieclub).
Voorkom dat je slachtoffer wordt
Bij de aankoop van de meeste vormen van deze lidmaatschappen van een vakantieclub in het buitenland bestaan nog geen Europese regels die je beschermen. (Bij time-sharing bestaat die bescherming al wel). Gedupeerden dienen zich in die gevallen te richten tot de wetgeving die in dat land van toepassing is. Dat kan als buitenlander knap lastig zijn om uit te vinden bij wie je moet zijn en hoe je een zaak kunt beginnen.
Tips ter preventie
Omdat geldt: koop is koop, adviseert ConsuWijzer:
• alle beloftes eerst zwart op wit te laten zetten;
• niets te tekenen, tenzij je 100% zeker weet dat dit is wat je wilt;
• neem een paar dagen bedenktijd zodat je het contract eerst rustig kunt bestuderen;
• wees alert als verkopers benadrukken dat het NIET om een timeshareproduct gaat. Hiermee willen ze consumenten geruststellen omdat deze naam inmiddels negatieve associaties heeft. Echter, bij een lidmaatschap heb je als consument meestal minder bescherming dan bij timeshare.
NB: er zijn ook ‘bonafide’ aanbieders waarbij het lidmaatschap van een vakantieclubs wel de beloofde voordelen biedt.
Voor meer informatie en het melden van klachten is er ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten: www.consuwijzer.nl of telefoon: 088 – 070 70 70 (nationaal tarief).
Een stelletje kl**yzakken zijn het die misbruik willen maken van de mensen. Timeshering helpt heel veel mensen de problemen in.