Ondernemers op het eiland Kos klagen steen en been over de resultaten van het zomerseizoen 2009. Het aantal toeristen dat dit populaire eiland in Griekenland aandoet is zichtbaar minder dan in het jaar 2008 en het meest pijnlijke is dat ze vooral de hand op de knip lijken te houden. Het aantal geboekte georganiseerde excursies is volgens de lokale kantoortjes met ruim twintig procent afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Wél populair blijven de dagtochten naar Bodrum in Turkije, waar je in minimaal een half uurtje varen zit.
Het ergste getroffen lijken de horeca-ondernemers te zijn. Vooral in de buurt van all-inclusive hotels is het aantal klanten zeer beperkt geworden en ook in de beroemde barstreet lijkt de recessie impact te hebben. Eén ondernemer meldt een omzetdaling van maar liefst 40% ten opzichte van vorig jaar en vreest de volgende zomer financieel niet te halen. Het aantal goed renderende rstaurants en bars op Kos was de afgelopen jaren al minder geworden, maar de huidige crisis zou weleens een veldslag kunnen betekenen onder de bedrijven op het eiland die afhankelijk zijn van het toerisme.
“Het ergste getroffen lijken de horeca-ondernemers te zijn.” Geen wonder: de horeca op Kos vraagt krankzinnig hoge prijzen voor een consumptie. Het wordt tijd dat horeca ondernemers aldaar van hun wolk af komen en normale prijzen gaan rekenen. Dan komen de klanten misschien wel weer terug ….. .
Nogal logisch een boottocht naar Bodrum en een goed restaurant bezoeken is nog goedkoper dan een gemiddelde restaurant bezoeken op Kos.