Afgelopen zondag was alweer de laatste aflevering van het televisieprogramma ‘Red mijn vakantie’. Vol verbazing keken per aflevering meer dan een miljoen landgenoten naar de wanstanden in de reisbranche. Overboekingen, bijna bedorven eten, ranzige hotelkamers, gedupeerde reizigers en uit het hotel gezette jongeren passeerden ook dit seizoen weer de revue. Opvallend is vrijwel altijd de rol van de aanwezige reisleiding, die vaak uitblinkt het slecht opvangen van klachten en oplossen van problemen. Vaak wordt er geroepen dat er sprake is van overmacht en dat er door het hoogseizoen geen goede alternatieven te vinden zijn. Totale onzin, want overboekingen en slechte accommodaties zijn de verantwoordelijkheid van de reisorganisaties en dienen op dermate wijze opgelost te worden dat de vakantieganger kan genieten van een vakantie zoals die verwacht mag worden. Zolang hostessen maar aan blijven rotzooien en de Nederlandse reisorganisaties hun overeenkomsten met de accommodaties niet op orde hebben zal een programma zoals dit nog hard nodig blijven. Het enige wat nog ontbreekt is dat de naam van de betreffende organisaties groot in beeld komt. Wat mij betreft mogen ze keihard aan de schandpaal!
Leerzaam
Dit seizoen was het programma ook weer leerzaam.
Wat hebben we opgestoken?
– jongeren die een accommodatie in Chersonissos op Kreta boeken hebben een redelijke kans overboekt te zijn en krijgen een flutcompensatie aangeboden
– veel hotelkamers in Rimini zijn vies tot extreem ranzig. Ongedierte, schimmel, spermavlekken en stank is wat je aan kunt btreffen in deze Italiaanse badplaats
– wat veel mensen eigenlijk al wisten: buffetten zijn vaak goor, niet op de juiste temperatuur een smakeloos
– veel hotelmanagers zijn niet voor rede vatbaar
– een hostess viert een betaalde vakantie en wenst niet serieus in te gaan op klachten van toeristen
– de prijs/kwaliteitverhouding van sommige vakanties totaal zoek is
Dag Patrick!
Ik heb via internet (ik woon in Griekenland) ‘Red mijn vakantie’ gezien. Heel triest om te zien hoe accomodatiehouders met hun gasten omgaan en hoe hostessen/reisleiding met de klachten omgaan. Beste Patrick, niet alle reisleiding viert een betaalde vakantie. Niet alles over één kam scheren a.u.b. Dit programma laat de excessen zien. Ik ben zelf reisleidster/hostess geweest en nam mijn werk uiterst serieus. Mijn doel was altijd de gast een onbezorgde,fijne vakantie te bezorgen. Ik schep er plezier in om het land waar ik al jaren woon te promoten. Elke goede hostess/reisleiding loopt niet voor klachten weg maar probeert ze op te lossen.Het probleem ligt vaak bij de tour operator EN sommige hostessen. De tour-operator die de hostessen in het diepe gooit. Vaak weten de meisjes niet eens de klant goede informatie te geven over het land en spreken ze de taal niet. Ik denk dat de tour-operators er goed aan doen de hostess-to-be een goede opleiding te geven. De hostess is het visitekaartje van de tour-operator EN het vakantieland. Jammer dat z’on reis-organisatie dat niet door heeft. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dit: niet alle hostessen ‘rotzooien’maar wat aan. Dat zou een belediging zijn voor iedereen die zijn werk wel serieus neemt. Ik ben allang geen hostess mee (ik werk nu op een reisbureau en begeleidt ze nu en dan culturele groepsreizen)maar ik ken genoeg goede hostessen! Frappant is wel dat deze dames op een een enkele uitzondering na allemaal in Griekenland wonen.
Wat een budprogramma