Belastingvrij winkelen lijkt steeds minder populair te worden. Aan boord van het vliegtuig kijken passagiers bijna niet meer op als de stewardessen hun tax free goederen proberen te slijten en ook op de luchthavens lijkt het allemaal steeds minder interessant te worden voor de vliegende toeristen en zakenreizigers. Op reizen binnen de Europese Unie is belastingvrij shoppen al een stuk minder interessant geworden omdat drank en sigaretten dan niet echt belastingvrij meer zijn.
De prijzen van andere belastingvrije goederen zoals elektronica en parfum zijn echter ook lang zo aantrekkelijk niet meer dan vroeger. Door de komst van internet is het over het algemee niet zo lastig meer om prijzen te vinden die in de buurt komen van de prijzen in de taxfree shops op bijvoorbeeld Schiphol. Zelfs de reguliere winkels komen tegenwoordig regelmatig met stuntacties waardoor het verschil soms minimaal is. In een enkel geval is het zelfs voordeliger om in Nederland iets te kopen dan op Schiphol. Zeker als je bepaalde elektronica aan wilt schaffen dan is de luchthaven niet altijd de meest voordelige optie.
Het winkelen op het vliegveld lijkt dan ook steeds meer op convenience shopping dan het scoren van aantrekkelijke koopjes. Nog snel even een bikini scoren voor het strand, toch een nieuwe fotocamera om de leuk momenten vast te leggen, een cadeautje voor het thuisfront of iets te lezen of snacken voor onderweg. Ik zie daarom dan ook vooral toekomst voor winkels die in deze behoefte voorzien en zie het echte duty free winkelen minder populair worden op de lange termijn.