De berichten de afgelopen week dat luchthaven Schiphol zich vooral wil gaan richten op zakelijke vluchten heeft tot veel reacties geleid van vakantiegangers die vrezen naar allerlei uithoeken te moeten reizen om naar de zon of wintersport te vliegen. Of de soep zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend is nog maar de vraag, want redelijk wat vluchten die gebruikt worden op vakantie te gaan zullen waarschijnlijk gewoon vanaf Amsterdam blijven vertrekken. Wie bijvoorbeeld met Emirates via Dubai naar Thailand vliegt of met KLM naar aangename plekjes zoals Miami of Aruba die zal waarschijnlijk nog steeds naar Schiphol moeten reizen om van daaruit te vertrekken. Het zal waarschijnlijk vooral betrekking gaan hebben op de vluchten die bijvoorbeeld Transavia uitvoert naar populaire bestemmingen in Spanje, Turkije, Marokko en Griekenland.
Of het echt zo’n ramp is als Transavia en mogelijk ArkeFly hun activiteiten vooral op regionale luchthavens zullen gaan concentreren omdat Schiphol te duur wordt of geen ruimte biedt, is nog zeer de vraag. Natuurlijk zal het voor mensen die in de buurt van Schiphol wonen (Noord-Holland, Utrecht en het noordelijke deel van Zuid-Holland) betekenen dat ze mogelijk verder moeten reizen om het vliegveld te bereiken. Er zijn echter meer Nederlanders dan Hollanders. En heb ik even nieuws voor deze randstedelingen: wij provinciaaltjes vinden het helemaal niet erg om met veel filestress zo diep de Randstad in te moeten rijden en daarna uitgezogen te worden door Schiphol BV wat betreft de parkeertarieven. Een vierkante meter parkeergelegenheid in de parkeergarage van Schiphol kost een veelvoud van wat je in bijvoorbeeld Noord-Brabant voor een vierkante meter villa betaalt.
Laat wat mij betreft Transavia maar massaal naar Eindhoven, Rotterdam en Eelde verhuizen. Geeft Schiphol meer ruimte voor groei, wat hopelijk zal leiden tot meer concurrentie tussen de luchtvaartmaatschappijen en een ruimere keuze aan bestemmingen voor de consument.