Hotels.com, bedankt!

Als beheerder van reisgerelateerde startpagina’s genereer je een deel van je inkomsten uit zogenaamde affiliate-programma’s. Dit zijn samenwerkingen waarbij een adverteerder een uitgever per prestatie betaalt. Als iemand vanaf een zogenaamde affiliatelink op één van mijn startpagina’s doorklikt en aansluitend een boeking doet word ik daarvoor betaald. Een heel eerlijk proces, waarbij de adverteerder profiteert van de beschikbare advertentieruimte en de uitgever (website) profiteert van het aanbod van de adverteerder. Loon naar werken zoals dat heet. Daarom kan ik zo bloedlink worden als adverteerders de klanten die ooit via mij een boeking gedaan heeft, probeert rechtstreeks te laten boeken en mij (en andere affiliatepartners) te omzeilen. Dit proberen ze door de boekers nieuwsbrieven te sturen tot jaren na de boeking en door het publiceren van telefoonnummers op de websites waar eigenlijk een online boeking gegenereerd zou moeten/kunnen worden.
Het nieuwste foefje zijn de apps voor mobiele telefoons zoals de iPhone. Hotelboekingssite booking.com heeft dankzij hun app al ervoor gezorgd dat affiliatepartners deels uitgeschakeld worden, nu zie ik vandaag dat concurrent hotels.com de klanten die ze via onder andere mij gekregen hebben ook mailen over hun nieuwe boekingsapp. Dat noemt zichzelf dan een partner. Voel me zoals wel vaker weer eens lekker genaaid door “mijn partner”.

Plaats een reactie