Als je door het passagiersgedeelte van luchthaven Schiphol loopt dan heb je inmiddels het gevoel dat je door een winkelcentrum loopt. De afgelopen jaren is het winkel- en horecagedeelte vernieuwd en flink uitgebreid. Op het gebied van belastingvrije winkels zijn er volgens mij maar weinig luchthavens met een soortgelijk groot aanbod. Niet alleen de winkels zien er uitnodigend uit, ook de lege ruimtes lijken opgevuld te worden met reclame. Koopprikkels zijn volop aanwezig om de passagiers te verleiden om te kopen. Het toppunt was het gesprek tussen twee echtelieden dat ik opving. Rond 12 uur ’s middags vertelde de vrouw aan haar man dat ze geen tijd meer hadden om te lunchen, want ze moest nog wat inkopen doen. Het antwoord van haar man dat ze pas om half vier moesten gaan boarden werd beloond met de reactie dat ze dus nog maar drie uur had om te shoppen. Schiphol als alternatief voor het winkelcentrum? Het begint er steeds meer op te lijken op deze manier.