4 of 5 sterren

Als je naar het aanbod van hotels kijkt dan lijkt er weinig verschil te zitten tussen vier- en vijfsterrenhotels. Op papier lijken de verschillen erg klein terwijl in prijs de verschillen vaak wel aanzienlijk groot zijn. Je zou je bijna afvragen waarom iemand dan een duurder vijfsterrenhotel kiest. Voor de massa zal het verschil ook niet zo groot lijken. Wie echter wat meer verwend is op het gebied van luxe hotels is een viersterren hotel vaak een hele stap terug. Het zit hem vaak in heel veel punten. Zo verbleef ik afgelopen maand in Fuerteventura in meerdere hotels. Als je het duurste hotel vergelijkt met een goedkoper alternatief dan zie je een prijsverschil van tientallen procenten. Voor een kamer in het luxueuze Gran Bahia Atlantis Resort in Corralejo betaalde ik 166,50 euro per nacht (logies + ontbijt) terwijl ik voor het viersterren Faro Jandía Hotel 112 euro per nacht betaalde voor halfpension. Velen vragen zich af waar het prijsverschil dan in zit. Altijd een kamer met een bed, een douche, televisie, minibar en airco. In beide hotels een zwembad, ligging nabij of aan het strand en gratis internet via wifi.
Het verschil zit hem juist in de vele details. Een bed dat net wat harder ligt, lakens die zachter zijn, een kluis op de kamer waar geen 15” MacBook in past, een Ikea bank die uitgewoond is, plastic tuinmeubels op het balkon in plaats van heerlijke rotan meubels, een douchegordijn dat tegen je benen aankleeft in plaats van een glazen wand. Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar alles samen maakt het het prijsverschil wel waard. Het verschil zit hem vooral in het ontbijtbuffet. Alles, maar dan ook werkelijk alles, smaakt minder dan in het luxere hotel. Vruchtensap komt ineens uit een machine, koffie is een zurige filterbak en het assortimement is veel minder uitgebreid. Het grootste verschil zit hem in de smaakbelevenis. Waar het ontbijt in het luxe hotel een waar feest was, daar is het goedkope alternatief gewoonweg tien stappen terug. Salami die te vet is en vol harde stukjes zit, kaas waar amper smaak aan zit en iets simpels als croissants waarvan de onderkant niet gaar is. Ik heb mezelf deze trip officieel bestempeld als verwend kreng. Maar dan wel een verwend kreng dat als het niet hoeft de viersterrenhotels voortaan links laat liggen.

Plaats een reactie