4 of 5 sterren (deel 2)

Recent schreef ik over het verschil tussen een vier- en vijfsterrenhotel. Ja, natuurlijk zijn er viersterrenhotels die wél de moeite waard zijn en zijn er ook vijfsterrenhotels die wat betreft comfort, onderhoud of kwaliteit niet voldoet aan de verwachtingen. Hoe groot de verschillen echter wel kunnen zijn werd pijnlijk duidelijk toen ik in mijn vierde en op dat moment laatste hotel op Fuerteventura incheckte. Hotel H10 Playa Esmeralda was een waar dieptepunt. Dat zat hem niet in de vreetschuur waar je je weinig culinaire maaltijden weg mocht werken. Dat zat hem ook niet in de slecht onderhouden badkamer met de voegen die al vervangen hadden moeten worden of de lekkende douchekop. Nee, het zat hem vooral in het slaapcomfort. Je komt in een hotel primair om te slapen. Als dat niet goed lukt dan ben je als hotel niet geslaagd in wat je moet doen. Wat mankeerde er aan de hotelkamer? Naast het harde bed waren ook de kussens niet comfortabel. Dat ze vol huisstofmijt zaten bleek uit de snelheid waarmee mijn neusslijmvliezen opzwollen. Misschien nog wel meer irritant is het kabaal dat je ‘s morgens al vanaf vroeg hoort. Toiletten die doorspoelen klinken alsof het naast je gebeurt. Op de gangen en de kamers om je heen is er zoveel kabaal dat je denkt dat er een grote evacuatie gaande is. Kortom, dit hotel bevestigt dat op dit soort bestemmingen een viersterrenhotel gewoon meerdere klassen lager is dan en vijfsterrenhotel. Staar je dus niet blind op de hotelsterrenclassificatie. Ik heb na 1 nacht het hotel verlaten, ondanks dat ik voor 2 nachten geboekt (en betaald) had. Vol gas weg uit Costa Calma richting het vijfsterren Sheraton Fuerteventura in Caleta del Fuste, waar ze hun zaakjes wél op orde hebben.

Plaats een reactie