Tijdens de afgelopen feestdagen noteerde Vacansoleil in Eindhoven een ware boekingsgolf. Duizenden gezinnen in Nederland en acht andere Europese landen waar Vacansoleil vertegenwoordigd is boekten de afgelopen dagen hun campingvakantie voor zomer 2013. De nieuwe vakantiegids van Vacansoleil, die vanaf half december in een oplage van 1.750.000 exemplaren in Europa werd verspreid, waarvan ruim 800.000 in Nederland, is voor veel campinggasten het startsignaal om een vakantie uit te zoeken. Vaste klanten die in 2013 verzekerd willen zijn van een vakantie op hun favoriete topcamping hebben de nieuwe gids niet eens afgewacht, maar boekten eind november al via internet
Het aanbod van luxe campingvakanties van Vacansoleil is voor vakantieseizoen 2013 wederom met 9% uitgebreid naar in totaal 400 topcampings in 16 Europese landen. Het totale aanbod staat op de website en kan zowel online als telefonisch geboekt worden. Vacansoleil verzorgt jaarlijks 110.000 campingvakanties voor ca. 500.000 Europese vakantiegangers en is in Europa marktleider in luxe campingvakanties.
“Elk jaar breiden we onze capaciteit uit met nieuwe stacaravans en bungalowtenten, want de groei is er nog steeds niet uit”, zegt Bart van der Linden, algemeen directeur van Vacansoleil. “De Europese kampeermarkt is gigantisch. Jaarlijks brengen 20 miljoen Europese gezinnen en hun vakantie op een camping door. Met eigen vestigingen in 9 Europese landen bereiken we met ons aanbod een enorme markt. Op 75% van onze campings bieden we naast de compleet ingerichte stacaravans en bungalowtenten ook staanplaatsen voor gasten met een eigen tent of caravan aan om aan de stijgende vraag tegemoet te komen.”
Van der Linden: “De nieuwe campings zijn een mooie afspiegeling van het gewenste aanbod: populaire familiecampings aan de oevers van de Italiaanse meren, de kusten van de Middellandse Zee en de stranden van de Atlantische Oceaan, en in de binnenlanden. Daarnaast kleinschalige natuurcampings, stadscampings, campings in de nabijheid van golfbanen en campings in de bergen. Opvallend in 2012 is dat steeds meer campings investeren in een WiFi- zone. Veel campinggasten willen ook tijdens hun vakantie gebruikmaken van het internet. Het is vaak het eerste waarnaar gevraagd wordt bij een telefonische boeking. Op 361 campings wordt de mogelijkheid geboden om met de eigen laptop of tablet in te loggen op het WiFi-net van de camping, maar het is niet overal gratis en er is nog geen uniformiteit in kwaliteit.”
De populariteit van stedenvakanties is door Vacansoleil vertaald naar een aanbod van campings in 12 Europese steden, zoals Rome, Parijs, Barcelona,Venetië, Wenen en Praag. Vooral voor gezinnen is een topcamping met zwembad een ideale uitvalsbasis om een stad te ontdekken. Ook worden stadscampings in één vakantie gecombineerd met een verblijf op een camping aan zee. Er is geen vaste wisseldag of standaard verblijfsduur. Gasten kunnen aankomen en vertrekken op een dag naar keus. Ook het combineren van twee of meer campings is mogelijk.
Nagenoeg alle campings van Vacansoleil bieden in het hoogseizoen een uitgebreid animatieprogramma voor kinderen en volwassenen. Daarnaast worden op meer dan 100 topcampings de eigen animatieformules van Vacansoleil aangeboden: Camping Kids (op 67 campings), Camping Family (op 21 campings) en Campingforyou (op 9 campings). Meer dan 1000 goed getrainde campingmedewerkers van Vacansoleil staan op campings klaar om gasten de tijd van hun leven te bezorgen.
Nieuw is het label Camping Adventure met outdoor activiteiten, zoals klimmen, abseilen, boogschieten en quadrijden op 33 campings. Hiermee komt Vacansoleil vooral de doelgroep van 16 jaar en ouder tegemoet.
Gezinnen met kinderen blijven de belangrijkste doelgroep voor Vacansoleil, maar de specialist in luxe campingvakanties wil binnen het totaalaanbod ook thema doelgroepen aanspreken met fietsvakanties, stadsvakanties, campings met wellness centers en campings met golfbanen in de directe omgeving. Op de groeiende vraag voor meivakantie en herfstvakantie speelt Vacansoleil in met met vliegtickets en huurauto’s naar topcampings op korte afstand van ‘low cost’ luchthavens, zoals o.a. Rome, Venetië, Milaan, Perpignan en Marseille en Gerona.