Nee, ik heb het niet over een statement van een politieke leider. Trouwens ook een onderwerp waar ik me in dit artikel zo ver mogelijk vanaf wil houden. Dit artikel gaat over het succes van Eindhoven als toeristische trekpleister. In 2009 stond Eindhoven qua binnenlands toerisme nog op nummer 9 van de meest bezochte steden van Nederland. Sinds 2011 is dit plaats 5. Dit lijkt maar een kleine stijging , maar in de praktijk komt het er op neer dat bijvoorbeeld toeristische steden als Maastricht en Den Bosch qua binnenlands toeristische uitgaven voorbij gestreefd zijn door Eindhoven. Ook is Eindhoven de enige grote stad die in de periode van 2008 tot 2012 een toename heeft in binnenlands toeristische bestedingen. En dit in tijden van crisis. In deze periode zijn de uitgaven 3% toegenomen terwijl de bestedingen in Amsterdam bijvoorbeeld 21% zijn afgenomen. Daarmee doet Amsterdam het nog goed ten opzichte van de overige grote steden.
De provinciestad in Oost Brabant die ooit groot is geworden door Philips heeft de laatste jaren een enorme metamorfose ondergaan. Misschien is het niet zo voor de hand liggend om aan Eindhoven te denken bij een Citytrip. Mocht je dit wel doen, dan kun je wel eens aangenaam verrast worden.
Citymarketing met visie
De laatste jaren heeft Eindhoven een duidelijk beleid ontwikkeld gericht op het vlak van ‘Leisure’ en ‘Hospitality’ in de Stad. De grote motor achter dit beleid is de organisatie Eindhoven365. Onderdeel van Eindhoven365 is Erik van Gerwen, marketeer in hard en nieren en iemand die vol passie over zijn vak en Eindhoven kan praten. Iemand die aan mij duidelijk kan maken wat de marketingvisie is in Eindhoven en ook nog eens in staat is om aan te tonen hoe je dit beleid terug vindt in de stad. Het beleid kent als motto “wie kiest wordt gekozen” waarbinnen de drie merkdragers techniek, design en kennis (TDK) centraal staan.
Het uiteindelijke doel is dat Eindhoven in 2020 bij de top 10 van meest innovatieve steden in de wereld behoort en dat de regio bruist doordat er elke dag wat te doen is in Eindhoven (vandaar ook Eindhoven365). Op deze manier creëer een stad met een helder imago waartoe specifieke doelgroepen zoals (inter)nationale studenten en kenniswerkers zich aangetrokken voelen!
High Tech High Touch
Eindhoven is een stad waar zowel de rechter als linker hersenhelft elkaar ontmoeten. Door de invloed van Philips is Eindhoven uitgegroeid tot een stad waar zowel de technologie als design een belangrijke stempel drukken op deze gemeente. Tegenwoordig manifesteert zich dat in de ‘High Tech Campus’ en de ‘Design Academie’. Uiteraard niet alleen deze twee instanties, maar ook het bedrijfsleven in de stad is opgebouwd uit de twee componenten technologie en creativiteit. Eindhoven is één van de weinige steden waar techniek en creativiteit verenigd worden. Zo is het dus niet gek dat een product als de CD ooit in Eindhoven is ontwikkeld.
Philips
De komst van Philips was belangrijk voor de ontwikkeling van Eindhoven, maar even belangrijk was het besluit van het bedrijf om Eindhoven te verlaten en hun hoofdkantoor te vestigen in Amsterdam. Al gauw bleek dat Eindhoven door de jaren heen een zeer zelfredzame gemeente was geworden die prima in staat was om zijn eigen boontjes te doppen. Zo waren er door de creatieve en technologische omgeving nieuwe bedrijven ontstaan die achteraf gezien prima de plek van Philips hebben kunnen innemen. Het mooiste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk chipfabrikant ASML. Een bedrijf dat tegenwoordig wereldmarktleider binnen haar branche is en misschien wel de grootte van Philips is overstegen.
Philips heeft enorm veel gebied ingenomen in de stad Eindhoven en mooie dingen nagelaten zoals de ‘High Tech Campus’ en het wereldberoemde ‘Natlab’. Als een soort pleister op de wond heeft Philips dit als een broodkruimel achtergelaten in Eindhoven. Op de High Tech Campus werken nu meer dan 30.000 mensen. Gebleken is dus dat Eindhoven prima in staat was om hier een nieuwe invulling aan te geven. Het is nu zelfs zo dat Philips zich langzaam weer terug vestigt op de ‘High Tech Campus’ omdat het daar toch vooral te doen is wat betreft de technologische ontwikkelingen. Het broodkruimeltje bleek een enorme goudklomp te zijn.
Ruimte
Naast het nog steeds operationele nalatenschap is er ook een zeer groot gebied vrijgekomen met industrieel erfgoed. Iets waar de gemeente Eindhoven en haar partners op een fantastische manier invulling aan geven. Het betekent ruimte voor ontwikkeling. Ruimte waar het andere grote steden vaak aan ontbreekt. Zo is er het gebied Strijp S, waar veel voormalige fabriekshallen van Philips te vinden zijn en waar je nu leuke restaurantjes vindt, design winkeltjes en mogelijkheden om typische Urban sportactiviteiten te ondernemen. Zo zijn er een enorm overdekt skatepark en een Boulderhal (een hal met een soort van klimmuren) In de boulderhal worden regelmatig internationale kampioenschappen gehouden en de skatehal is de grootste van de BeNeLux.
Iedereen kan zich thuis voelen
Zoals eerder al vermeld zijn de merkdragers TDK (techniek, design en kennis) leidraad voor de verschillende evenementen die in de Eindhoven worden georganiseerd.
Denk hierbij aan evenementen als ‘Dutch Design Week’, ‘GLOW’, ‘STRP Festival’ en de ‘Dutch Technology week’. Dit is slechts een kleine greep uit de evenementen die Eindhoven haar bezoekers te bieden heeft. Als je van innovatie houdt zijn deze evenementen echt een must om een keer te bezoeken.
Naast de evenementen die zich baseren op TDK is het horecabeleid ook ingericht zodat voor iedereen wel een plek is om uit te gaan. Dit geldt voor zowel toeristen als de inwoners zelf. Voor de bepaling van horecagebieden heeft de stad gekozen om bepaalde gebieden een invulling te geven op basis van verschil in mentaliteit, die wordt bepaald door verschil in culturele en economische bagage. Uiteraard een heel technisch verhaal waar ik verder niet te veel over in detail zal treden.
Stratumseind is bijvoorbeeld gesitueerd in het centrum van Eindhoven en is de langste caféstraat van Nederland. Een ideale plek voor jong en oud dat graag feest op skihutmuziek, lekker danst op de hedendaagse hits onder het genot van een biertje of een wijntje. Voor een gezellig burincafé moet je dan weer voornamelijk in de wijk ‘De Bergen’ zijn. Wil je graag wat meer in een creatieve omgeving uitgaan, dan is Strijp-S een prima plek om uit te gaan. In de oude verboden stad van Philips word je ondergedompeld in een creatieve omgeving, waar design en cultuur de boventoon voeren.
Doordat de gebieden zo mooi per doelgroep zijn ingericht, wordt het voor horecaondernemers ook relatief makkelijker om een concept te lanceren dat aansluit bij een bepaalde doelgroep.
Dus naast de fantastische evenementen die zijn gericht op innovatie (TDK) is er in het dagelijks uitgaansleven voor iedereen plek waar je je thuis kan voelen.
Laat je verrassen
Hoewel de cijfers dit tegenspreken is Eindhoven ongetwijfeld één van de meest ondergewaardeerde in Nederland. Zeker de Nederlanders hebben een heel ander beeld bij Eindhoven. Het is een spannende stad geworden, met veel mooie nieuwe architectonische gebouwen en ook een zichtbaar verleden als industriestad. Je vindt er veel kunst en zogenaamde unexpected interactions op straat, veel musea en Leisure die je in andere gebieden niet tegenkomt. Eindhoven ademt design, technologie en kennis. Een stad waar iedereen die zich voelt aangetrokken door innovatie en creativiteit zich kan thuis voelen. Als je van Berlijn houdt dan moet je zeker ook eens een weekeind naar Eindhoven. Er is werkelijk genoeg te doen om je niet te vervelen.
Gastartikel van Vincent Luijer