Maandelijks kom ik wel in Düsseldorf of Keulen, twee steden die ik op mijn duimpje ken en waar ik graag vertoef. Opvallend in deze metropolen van Duitsland is de aanwezigheid van een koffiezaakje wat zich Woyton noemt.
Woyton kent al een lange geschiedenis in de Duitse binnensteden, sinds 1998 toen de Amerikaanse koffieketen Starbucks nog niet wist waar Europa lag begon deze koffiezaak al met haar opmars. Niet alleen koffie maar ook sandwiches en heerlijke salades staan op het menu van deze koffie keten. Maar natuurlijk kun je ook gewoon een coffee 2 go krijgen in een praktische kartonnen beker met een handige dop.
Opvallend is dat naast elke Woyton tegenwoordig het Amerikaanse equivalent Starbucks is te vinden. Ondanks deze keiharde concurrent is Woyton niet uit het straatbeeld verdwenen, de producten van Woyton hebben de naam eerlijk te zijn, de melk die bijvoorbeeld gebruikt wordt voor de overheerlijke cappuccino wordt gemolken bij een boer uit de regio en is de melk altijd vers in plaats van houdbaar.
Naast de keuze uit duurzame producten liggen de prijzen voor een kop koffie bij Woyton ook nog eens een stuk lager. Nog een reden om een locale ondernemer te steunen in plaats van een Amerikaanse multinational.
Starbucks sucks. Dus zou sowieso voor de lokale concurrent gaan.