Tussen alle reissites die zich richtten op stedentrips, droombestemmingen en populaire zonbestemmingen ontstond er in het jaar 2012 een site die de mooiste dorpen van tal van landen en streken wereldwijd ging laten zien: mooistedorpjes.nl. Eigenlijk was deze site als een bij-project bedoeld waarvan men dacht ‘we zien wel waar het schip strandt. Inmiddels is mooistedorpjes.nl uitgegroeid tot een vaste waarde binnen het Nederlandse internet. In topmaanden zoeken honderdduizenden bezoekers via mooistedorpjes.nl naar de mooiste dorpjes op hun vakantiebestemming. Dat doen ze vanaf deze week op een compleet nieuwe site, die afgelopen maandag zonder al teveel tromgeroffel live is gegaan.
Evolutie of revolutie?
Iets wat goed is, moet je niet teveel veranderen. Kijk naar de Volkswagen Golf, de Apple iPhone of televisieprogramma’s zoals het NPO Journaal. Zij veranderen en verbeteren continu, ze gaan met de tijd mee, maar toch blijven ze duidelijk herkenbaar voor hun gebruikers. Dat geldt ook voor mooistedorpjes.nl. De doelgroep hecht vooral waarde aan duidelijkheid, degelijke informatie en een site die gebruiksvriendelijk is. Te veel poespas is niet nodig. Daar slaagde de eerste versie van mooistedorpjes.nl al goed in. Toch was er voldoende ruimte voor verbetering. Het internet verandert en als webuitgever moet je daarin meebewegen.
Wat is er veranderd?
De eerste versie van mooistedorpjes.nl was vooral ontworpen voor de desktop en tablet. Bij het ontwerp van de nieuwe site is er uitgegaan van ‘mobile first’. Het gegeven dat ongeveer 60% van het bezoek via een mobiel apparaat komt, kon niet genegeerd worden. Iets simpels als dat je zonder te scrollen snel door kunt klikken naar de individuele dorpen binnen een regio, is hier het gevolg van. De hoofdnavigatie verloopt nu via een zoekfunctie die bovenin te vinden is. De teksten hebben een groter en ander lettertype gekregen. Dit om de leesbaarheid te verbeteren. En niet geheel onbelangrijk: de foto’s hebben een beter plekje gekregen en vormen nu meer een geheel met de pagina’s. Tot slot passen de nieuwe frisse kleuren beter bij de site.