In de grote Europese steden zijn de elektrische stepjes inmiddels niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Hippe merken met namen als Bird, Lime of Bolt die bestaan uit niet meer dan een handige App en een enorm netwerk aan stepjes die op allerlei plekken in de stad te vinden zijn groeien immers aan populariteit. Inmiddels kun je geen bezoek meer brengen aan bijvoorbeeld Malaga, Sevilla of Parijs zonder met enige regelmaat een stepje tegen te komen.
En dat die populariteit explosief is gegroeid is te zien: Zo haalde het Amerikaanse Bird in 2021 meer dan 500 miljoen dollar aan investeringen op en timmeren ook andere merken stevig aan de weg. Met enige regelmaat staan er dan ook stepjes van drie of soms vier of zelfs vijf verschillende merken naast elkaar. In München bijvoorbeeld, waar we vier verschillende merken naast elkaar zagen staan.
En het werkt geweldig! Een stepje vinden via de app (Op praktisch elke hoek van de straat zijn er wel een paar te vinden), ontgrendelen met je telefoon door de QR code op het stepje te scannen en off you go. Met 25 km/u zoef je van A naar B.
Voor de kosten hoef je het immers niet te laten: Een euro om te ontgrendelen en daarna betaal je een dubbeltje per minuut. Een ritje van tien minuten kost je vaak niet meer dan €2. Bijna net zo goedkoop als het openbaar vervoer maar stiekem stukken leuker.
Toch levert het ook problemen op: Inmiddels zijn in Lissabon de regels flink aangescherpt en zijn er bepaalde delen van het historische centrum ‘stepvrij’ verklaart. Hoe dat werkt? Wanneer het stepje merkt dat hij in dit deel van de stad komt, geeft ‘ie simpelweg geen power meer en krijg je de vriendelijke maar dringende instructie om rechtsomkeert te maken. Ook het beëindigen van de rit kan niet zomaar overal: Sta je in verboden gebied dan is dit gebied rood op de kaart en is de rit stoppen onmogelijk.
Met de juiste insteek is zo’n stepje dus de perfecte aanvulling op het OV. Zou je denken. En buiten Nederland wordt er ook zo over gedacht. Inmiddels hebben grote steden deelstepjes in hun vervoersplannen geïntegreerd.
Maar in Nederland ligt dat anders. De stepjes zijn namelijk niet toegestaan op de openbare weg. En mochten ze dan toch verschijnen dan kun je er vergif op innemen dat gemeentes absoluut niet zullen toehappen op zo’n handige, en stiekem enorm leuke, nieuwe manier van vervoer!