Vervelende berichten voor iedereen die nog op vakantie gaat en nog geen vluchten heeft geboekt. Vliegen wordt snel duurder. De prijzen van vliegtickets gaan de komende weken in een rap tempo stijgen. Dat wordt niet veroorzaakt door de hoge vraag maar door de stijgende kosten voor de luchtvaartmaatschappijen. Deze kosten gaan verder dan alleen de hoge kerosineprijs die natuurlijk afhankelijk is van de olieprijs. Maar ook door de extreem hoge kosten voor personeel. Personeel wat tijdens de corona tijden een andere baan heeft gevonden komt namelijk niet meer terug. Nieuw personeel moet eerst opgeleid en getraind worden.
De Duitse luchtvaartmaatschappij Eurowings met een grote basis op de luchthaven van Düsseldorf. Heeft vandaag in een persbericht aangegeven dat de ticketprijzen de komende maanden zeker 10% duurder worden. De kostenstijgingen voor de low-budget dochter van Lufthansa zijn ondertussen al ruim boven de 100 miljoen euro uitgekomen en dat kan de maatschappij niet zelf voor haar rekening nemen. De buffers die er waren zijn tijdens de pandemie namelijk volledig opgedroogd en de opgebouwde schulden moeten worden terugbetaald. Deze kosten worden dus de komende maanden doorberekend aan de passagiers.
“Vliegen is te goedkoop”
Vliegtickets voor de prijs van een bioscoopkaartje is een verkeerd beeld dat door goedkope maatschappijen wordt gepromoot. Volgens de directeur van Eurowings zijn de tijden dat je voor 10 euro naar het strand in Mallorca kunt vliegen voorbij. Door gebrek aan goed personeel wordt er veel extern ingehuurd en ook de bedrijfskosten lopen gigantisch op. Recent maakte Eurowings nog bekent dat er in juli ruim 1000 vluchten worden geannuleerd wegens gebrek aan piloten en overbelaste luchthavens waar we ook op Schiphol al maanden mee te maken hebben.
Personeel wat vroeger voor de corona pandemie controles uitvoerde, de bagage afhandelde of onderhoud pleegde aan vliegtuigen heeft tijdens de pandemie een andere baan gevonden die beter betaald of betere arbeidsvoorwaarden heeft. De salarissen voor grondpersoneel zijn in Duitsland en Nederland al jaren vrij laag voor een job met een veel verantwoordelijkheid en veel werkdruk. Veel vakbonden voeren dan ook al jarenlang een intensieve strijd met de werkgevers om een betere salarisverhouding. Dat leidt dus vaak tot wilde stakingen zoals recent bij Easyjet in Spanje.
Heel goed, de prijs van een vliegticket zou minstens 3 maal zo duur moeten worden, wereldwijd. Dan gaan de vliegmaatschappijen grof geld verdienen terwijl de helft zal afhaken, dat betekend dat de huidige personeelsbezetting ruim voldoende is, tevens zijn er veel minder vliegtuigen en vliegtuigpersoneel nodig. Brandstofkosten halveren, dus dat zijn heel veel vliegen in één klap dus gaan ze grof meer geld verdienen en tevens wordt het millieu voor de helft minder belast, dat is zuur voor veel mensen maar ook zij moeten hun beloftes om minder te gaan vliegen maar eens nakomen, vele riepen dat toen tijdens de pandemie de lucht zo schoon was dat men na dertig jaar vanuit Pakistan opeens de toppen van het Himalaya gebergte konden zien. We kunnen onze koppen wel in het zand blijven steken maar daar komen we er niet mee, zolang het water mensen aan de lippen staat is er niks aan de hand vind men, loopt dat water naar binnen en beginnen we te verzuipen dan opeens zal men roepen , goh we hebben toch iets verkeerd gedaan. Er komen nog steeds meer mensen op deze zwaar overbevolkte wereld, en ook die willen allemaal straks een voertuig, willen allemaal vliegen, willen allemaal de kachel aan. Ieder verstandig denkend mens weet toch dat het niet zo door kan gaan. Hoe egoïstisch is het om te denken, ik doe er niet aan mee, een ander doet het ook niet. Onze nabestaanden hebben toch ook recht op een leefbare wereld.