Uit nieuw onderzoek van wereldwijde reissite Skyscanner blijkt dat Nederlandse vakantiegangers ondanks de economische onzekerheid opnieuw een sterk reisjaar verwachten. Ruim een derde van de Nederlanders is van plan om volgend jaar vaker naar het buitenland op vakantie te gaan dan in het afgelopen jaar. Bijna de helft van de respondenten (47 procent) zegt even vaak op vakantie te willen als in 2022, slechts 8 procent is van plan minder vaak op vakantie te gaan. Besluitvorming over reisprioriteiten zal in 2023 vooral met prijzen te maken hebben en voor de nodige verandering zorgen. Ook verandert de manier waarop consumenten keuzes maken op het gebied van reizen.
Dat blijkt uit het onderzoek Travel Trends 2023: Het jaar van de prijsgedreven beslissingen* van Skyscanner, waarin consumentenonderzoek gecombineerd werd met zoek- en boekgedrag van Nederlanders op de reiswebsite.
De stijgende kosten van levensonderhoud zijn nog steeds een punt van zorg, maar 40 procent geeft aan dat die nu nog geen invloed hebben op hun financiën, en dat zij om deze reden niet gaan besparen op vakanties. 31 procent geeft aan komend jaar meer uit te gaan geven op vakantie. 44 procent is van plan evenveel geld uit te geven.
Naomi Hahn, vice-president strategy van Skycanner: “We hebben meer behoefte dan ooit om op avontuur te gaan, blijkt uit ons onderzoeksrapport. We zien dat de behoefte om op vakantie te gaan groot blijft, zelfs nu het voor veel mensen economisch wat minder goed gaat. Dat heeft ook te maken met de nasleep van de pandemie. Daardoor hebben reizigers behoefte om de verloren tijd in te halen en nieuwe ervaringen en herinneringen te creëren. Men is begonnen aan een inhaalslag.”
Belangrijkste trends:
Best value-bestemmingen voor 2023: Skyscanner onthult de bestemmingen met de grootste prijsdaling sinds de pre-pandemie:
- Manilla, Philipijnen – 22% prijsdaling
- Fes, Marokko – 15% prijsdaling
- Valletta, Malta – 14% prijsdaling
Skyscanner’s 2023 hotlist: Reizigers zijn steeds vaker op zoek naar minder populaire plaatsen die onontdekte ervaringen bieden en voordelig te boeken zijn. Skyscanner’s ‘zoek overal’ staat zelfs regelmatig in de top zoekresultaten na de pandemie. Enkele bestemmingen waarnaar het aantal zoekopdrachten het sterkst is toegenomen:
Hotlist voor families:
- Izmir, Turkije (363% stijging in het aantal zoekopdrachten)
- Paphos, Cyprus (320% toename in zoekopdrachten)
- Punta Cana, Dominicaanse Republiek (214% toename in zoekopdrachten)
Hotlist voor koppels:
- Mexico-city, Mexico (606% toename in zoekopdrachten)
- Punta Cana, Dominicaanse Republiek (214% toename in zoekopdrachten)
- Amman, Jordanie (196% toename in zoekopdrachten)
Sneaky smartphone zoekopdrachten en de invloed van sociale media; 85 procent van de Nederlandse reizigers gebruikt tegenwoordig een mobiel apparaat om hun volgende reis te plannen of te boeken. Het populairste moment hiervoor is tijdens het diner of de lunchpauze op werk. Familie en vrienden zijn de nummer één bron van reisinspiratie in Nederland. En Instagram levert de meeste FOMO op – 48% van de reizigers geeft aan dat ze eerder geneigd zijn een reis te boeken als ze die op het platform hebben gezien.
Andere interessante uitkomsten uit het rapport Travel Trends 2023:
- Bijna de helft van de respondenten kiest voor een strandvakantie in 2023
- Soloreizen in trek: ruim een derde van respondenten overweegt alleen op vakantie te gaan
- Ruim een op de 10 ondervraagden werkt tijdens vakantie
- 18 procent van de respondenten denkt dat we over 50 jaar op vakantie gaan naar de maan
- 13 procent van de ondervraagden is van plan volgend jaar op vakantie te gaan werken. Een strategische zet met als belangrijkste redenen “ik werk graag tijdens het reizen” (37%)
- Nederlanders noemen wandelen, historische rondleidingen, zwemmen in wild water en het spotten van wilde dieren als hun belangrijkste reisactiviteiten voor vakanties