De typische rode hogesnelheidstreinen met de naam Thalys verdwijnen dit jaar nog. Dat maakte het spoorwegbedrijf Eurostar vandaag bekend op een persconferentie. De rode treinen op basis van een Franse TGV blijven trouwens wel rijden maar onder de nieuwe naam Eurostar. Wil je nog met de Thalys naar Parijs dan moet je nog snel een kaartje boeken.
Tijdens de persconferentie maakte de Franse topvrouw van het bedrijf ook bekend dat de capaciteit op de stations wordt vergroot. Momenteel is er in Amsterdam, maar plek voor 200 passagiers terwijl de treinen van Eurostar makkelijk meer dan 600 passagiers een plaats kunnen bieden. De Eurostar treinen blijven trouwens wel hetzelfde traject rijden.
De Thalys rijdt al bijna 27 jaar op het traject van Amsterdam naar Parijs en stopt in Rotterdam en enkele Belgische plaatsen. De Thalys rijdt ook van Parijs naar het Hauptbahnhof in Keulen. De verbinding tussen Amsterdam en Parijs krijgt in 2025 langere treinen. De capaciteit wordt per trein verhoogd tot 900 passagiers. Op dit moment is dit nog 400.
De Eurostar rijdt sinds 2018 dagelijks meerdere keren tussen Amsterdam en Londen via Rotterdam CS.
Tijdens de persconferentie is ook aangegeven dat het netwerk en het aantal bestemmingen voorlopig niet wordt uitgebreid.
Geschiedenis van de Thalys
De eerste Thalys reed op 2 juni 1996 tussen Parijs Gare du Nord en Amsterdam Centraal station. De reis ging toen al deels over het nieuw aangelegde HSL spoor en de reistijd bedroeg net geen vijf uur. In 2019 startte Thalys met een speciale treinverbinding tussen Amsterdam en het station Parijs Marne La Vallée-Chessy. Dit station ligt vlak voor de ingang van het beroemde attractiepark Disneyland Parijs.
De treinstellen die worden gebruikt door Thalys zijn eigendom van de Franse spoorwegen de SNCF. Momenteel rijden de treinen nog in het Typische Bordeauxrood. Of dat zo blijft, is nog onduidelijk omdat de kleuren van de Eurostar treinen anders zijn.
Lekker belangrijk of de trein Thalys of Eurostar heet. Belangrijkste is dat ik snel en veilig in Parijs ben. Is met de trein veel beter te doen dan met de auto. Dat is tegenwoordig een drama, niet alleen qua drukte maar ook de flitspalen op de A1 maken het minder leuk om met de auto te gaan.