Beetje een beladen onderwerp, maar geef jij nog een fooi als je ergens lekker hebt gegeten en goed bent bediend door het personeel? Vorige week sprak in tijdens een dagje relaxen in de Thermen Amadé in Oostenrijk een kennis met een skihut in een groot Oostenrijks skigebied. We raakten aan de praat waarom er tegenwoordig zo’n probleem is om goed personeel in de horeca te krijgen.
Ik vroeg hem wordt het personeel zo slecht betaald? Zijn antwoord is slecht betaald is het werk zeker niet, alleen je moet voor die euro’s hard werken en tegenwoordig zijn de meeste gasten zeer gehaast en eigenlijk alleen nog maar met de mobiel bezig. Iemand gedag zeggen en even aankijken is er niet meer bij.
Maar zei hij er gelijk bij: Het is normaal gesproken de fooi die het werken in de horeca interessant maakt. Wie goed zijn best doet en ondanks dat een klant een onbeleefde hork is toch de drank en spijs op tafel weet te krijgen met een glimlach kan zijn loon verdubbelen. Het grootste voordeel is dat dit extra loon bijna belastingvrij is. Dus die 1800 euro per maand wordt dan al snel 3600 euro. En dat is goed betaald voor het zware werk.
70% betaalt tegenwoordig met de pin
Opvallend is dat vooral Nederlanders en Denen op vakantie in Oostenrijk vooral met de pin betalen. Even de telefoon, de pas of zelfs de iWatch even over de mobiele pinterminal en klaar.
Doordat het pinnen vaak weer is gekoppeld aan de mobiele kassa waarmee de kelners je bestellingen opnemen is de fooi vaak niet inbegrepen en dat doet ondertussen pijn bij veel personeel in de horeca. Veel personeel werkt namelijk op tijdelijke contracten. Het wintersportseizoen loopt bijvoorbeeld van begin december tot half april. Daarna volgen 1 à 2 maanden niets om dan weer vol gas te geven van begin juni tot eind september. Voor de maanden dat er geen werk is, is er maar een beperkt financieel vangnet.
Oplossing het personeel meer betalen?
Klinkt klip-en-klaar als de beste oplossing, alleen wie betaalt de rekening van het personeel? Dat ben jij als gast. Als je biertje ineens van 4 euro naar 5 euro gaat en je schnitzel op de piste ineens geen 16 euro meer kost maar 22 euro zijn we met zijn allen boos. Iedere gastronoom zal het met me eens zijn dat goed personeel zijn geld waard is. Alleen zodra je het personeel goed betaald, betaal je ook de belastingdienst en alle andere sociale verzekeringen dubbel en dwars extra. Met andere woorden de gastronomen willen wel maar kunnen het niet maken.
De macht van de brouwerijen
Niet geheel onbelangrijk hebben de brouwerijen ook een stevige vinger in de pap bij het reilen en zeilen van een horecagelegenheid. Deze kopen zich vaak in door voordelige leningen aan te bieden of de inrichting van de bar- en tapinstallatie te verzorgen. Daar tegenover staat dat je als horeca ondernemer alleen het bier van de brouwerij mag kopen en soms gaat dat nog verder zoals verplichte afname van frisdranken. Deze prijzen voor bier en drank zijn vaak hoger dan wat jij en ik voor een biertje betalen in de supermarkt. Die voordelige lening is onderaan de streep de stop om de nek van de gastronoom die zijn prijzen marktconform wil houden maar wel zijn dure inkoop moet betalen. Dus waar bezuinig je dan op? Inderdaad de personeelskosten.
Geef dus een beetje fooi
Ben je goed bediend en tevreden met de service? Maak het bedrag dan rond. Heb je kleingeld in de zak of portemonnee? Geef het personeel dan iets als je met de pin betaald. Wil je de fooi pinnen? Vraag dan eerst of de fooi dan goed terecht komt. Er zijn namelijk ook genoeg horeca-ondernemers die deze fooi dan niet delen met het personeel omdat het belastingtechnisch lastig is om te verwerken in de administratie.