Transavia zal het netwerk in mei en juni aanpassen. Door dit opnieuw te doen, willen ze de stabiliteit in de uitvoering van de operatie terugbrengen. Passagiers die bij Transavia boeken, moeten er zeker van kunnen zijn dat ze op hen kunnen rekenen. Dat ze moeten ingrijpen is teleurstellend en is natuurlijk niet de dienstverlening die je van Transavia mag verwachten.
Los van de beperkingen in aantal vertrekkende passagiers vanaf Schiphol in mei, hebben ze begin april gedeeld te maken te hebben met ongeplande tekorten in onze vloot. Die hebben eerder geleid tot wijzigingen en annuleringen in hun programma/netwerk.
Grotere buffer
Ondanks dat ze deze zomer zijn ingegaan met een grotere buffer (meer reservevliegtuigen dan vorig jaar), blijkt dat op dit moment niet voldoende. Deze tekorten zijn naar verwachting de komende twee maanden nog niet opgelost. Vliegtuigen die worden ingefaseerd, komen te laat binnen en daarnaast worden ze geconfronteerd met uitloop van onderhoudswerkzaamheden en lange doorlooptijd om schades te repareren omdat de levering van verschillende vliegtuigonderdelen vertraagd is. Ook is er beperkte reparatiebeschikbaarheid in de markt.
Dit alles zorgt ervoor dat zij vliegschema’s moeten aanpassen. Dat gebeurt helaas ook last-minute. Vaak heeft dat dan te maken met extra verstoringen en onvoorziene omstandigheden zoals een nieuw defect aan een vliegtuig. Daardoor hebben ze de afgelopen weken soms passagiers ook kort voor vertrek teleurgesteld.
Duidelijkheid
Door zo snel als mogelijk aanpassingen in hun netwerk door te voeren in de periode tot en met juni willen ze passagiers en partners tijdig duidelijkheid bieden. De precieze ingrepen zijn nog niet bekend. Waar mogelijk boeken we passagiers om of zorgen we voor een alternatief. Passagiers van wie de vlucht wordt gewijzigd ontvangen van Transavia zo snel mogelijk bericht met ook een link naar deze website met meer informatie.