Eindelijk is er serieuze concurrentie op de vliegroute Amsterdam-Curaçao. De prijsstijgingen van KLM en de krimp van het aantal vliegtuigstoelen naar Curaçao heeft touroperator Corendon ertoe doen besluiten om zelf het heft in handen te nemen en naar Curaçao te gaan vliegen. De dominante positie die KLM samen met TUI fly op deze route had, wordt met minstens 5 vluchten per week door Corendon flink aangepakt. De touroperator slaat hiermee drie vliegen in één klap:
- ze zijn niet meer afhankelijk van KLM
- ze kunnen hun concurrentiepositie ten opzichte van TUI verbeteren
- Corendon kan doorgroeien op de lucratieve markt van Curaçao vakanties
Het was al langere tijd verwacht dat Corendon naast hun hotels op Curaçao ook zelf vliegtuigen zou gaan inzetten om de bestemming te bedienen. Van der Heijden legde uit: “Aangezien we er niet in zijn geslaagd om tot een overeenkomst te komen met KLM, gebeurt dit nu eerder dan gepland.”
De media staan sinds gisteren vol met dit voor zowel Curaçao als Corendon groots nieuws. Wij hebben alle informatie voor je geïnventariseerd en in een overzicht gezet.
Vluchten
Corendon zal aanvankelijk vijf keer per week naar Curaçao vliegen, met een toename naar zes vluchten per week tijdens het hoogseizoen. Vanaf 3 november zullen er vijf keer per week vluchten plaatsvinden, op maandag, woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. De heenvlucht vertrekt rond het middaguur vanaf Schiphol en landt aan het einde van de middag (lokale tijd) op Curaçao. De terugvlucht vertrekt tegen de avond vanaf Hato Airport en landt de volgende ochtend rond het spitsuur in Amsterdam.
Met de toevoeging van Corendon aan de lijst van luchtvaartmaatschappijen die vluchten naar Curaçao aanbieden, zal de concurrentie toenemen. TUI, KLM en Corendon zullen gezamenlijk ongeveer 25 vluchten per week van Nederland naar Curaçao verzorgen.
Vliegtuig
Corendon zal een Airbus A350-900 van het Spaanse World2Fly huren om rechtstreeks tussen Schiphol en Curaçao te vliegen. Het vliegtuig biedt plaats aan 432 passagiers in een volledige economyklasse. In vergelijking met andere A350-900’s op Schiphol, die meestal maximaal 300 tot 330 passagiers kunnen vervoeren, heeft het toestel van Corendon uitsluitend stoelen in de economyklasse.
De vakantievlieger heeft normaal gesproken alleen kleinere vliegtuigen van het type Boeing 737 in gebruik. Daarom zal de Airbus A350 worden geleverd met piloten en cabinepersoneel van de eigenaar World2Fly. Er zullen echter ook stewards en stewardessen worden geworven uit Nederland en Curaçao. Het vliegtuig wordt voorlopig voor een periode van twee jaar gehuurd. Er is ook een backupplan in geval van technische problemen of schade aan de A350. In dat geval heeft World2Fly een Airbus A330 beschikbaar als vervangend toestel voor Corendon.
Service aan boord
Gedurende de negen uur durende vlucht worden maaltijden, snacks en drankjes geserveerd. Passagiers kunnen ook gebruikmaken van de buy-on-board-service als ze meer keuzemogelijkheden willen hebben. Iedere reiziger beschikt aan boord over een eigen tv-scherm met een ruime selectie aan films, series, muziek en games. Daarnaast zijn de vluchten uitgerust met betaalde WiFi.
Voor passagiers die extra beenruimte willen, een stoel aan het gangpad of een gegarandeerde plek naast hun reisgenoot, biedt Corendon de mogelijkheid om dit online zelf te regelen. Handbagage is gratis, maar er wordt een toeslag berekend voor ruimbagage. Dat is bij de goedkoopste vliegtickets van KLM en TUI fly ook zo.
Vliegtickets
Van de 432 stoelen in de A350-900 van Corendon is tweederde bestemd voor klanten die een vakantie bij de touroperator hebben geboekt, terwijl een derde wordt verkocht als losse tickets. De losse vliegtickets naar Curaçao zijn te boeken vanaf 299 euro voor een enkele reis of 598 euro voor een retourticket. Er komt 10 euro aan boekingskosten bij.