De Oostenrijkse spoorwegen sprongen enkele jaren geleden in het gat dat viel door het wegvallen van de nachttreinen die kriskras door Europa rijden. Met succes, onder andere door de duurzamere manier van reizen en het hoge niveau aan comfort is reizen met de nachttrein een interessante optie voor veel reizigers geworden.
Nieuwe verbindingen, comfortabelere treinen: De ÖBB (Oostenrijkse versie van de NS) heeft zich goed gepositioneerd in de Europese nachttreinmarkt, en op hun website pronken ze met het verbinden van de Europese hoofdsteden. Sinds enkele jaren rijdt er ook een nachttrein tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck. Een ideale verbinding voor een stedentrip naar Wenen of een reis naar de wintersportgebieden in Tirol.
Moderne treinen uitbreiding van het netwerk
Er wordt ook geïnvesteerd: sinds 10 december bijvoorbeeld is er een nieuwe generatie Nightjet in gebruik, die moderne trein rijdt op de route Wenen – Hamburg en Innsbruck –Hamburg. Bovendien zijn er sinds deze week nieuwe verbindingen bijgekomen, die worden uitgevoerd door ÖBB samen met partners, waaronder Deutsche Bahn. Zo worden bijvoorbeeld de bestemmingen Berlijn en Parijs, evenals Berlijn en Brussel, verbonden met een nachttrein.
De activiteiten van de spoorweg worden momenteel goed gepromoot: De nachttrein wordt regelmatig. De nachttreinen zijn het stokpaardje van mening klimaatminister of worden door milieuorganisaties geprezen als een belangrijke bijdrage aan klimaatbescherming.
Wie echter al eens geprobeerd heeft een lig- of slaapwagen te boeken, zal tenminste in het vakantie- en reisseizoen vaststellen: De treinen zijn vaak volgeboekt. De goede vraag gebruikt ÖBB nu om hun prijzen te bewegen: Sinds zondag heeft de spoorweg blijkbaar voor nachttreinritten een dynamische prijsstelling ingevoerd, de prijzen zijn dus nu gebaseerd op vraag en aanbod. Dat werd ontdekt door het Zwitserse platform voor nachttreinen Night-ride.ch.
Zitplaatsen worden goedkoper, slaapcoupés duurder
Gemiddeld stijgen de prijzen voor de verschillende slaapwagenopties met 16 tot 186 procent vergeleken met de vorige periode. De grootste prijsstijging is te zien is bij eenpersoonscompartimenten, waar de prijzen gemiddeld bijna verdrievoudigen. Deze coupés zijn ook wel de gouden klasse in de nachttreinen en beschikken over een eigen toilet en zelfs een doucheruimte.
De prijzen variëren nu veel meer per reisdag en per reisoptie, Op het traject Wenen – Hamburg kan eenzelfde slaapcoupé van dag tot dag zomaar 200 euro in prijs verschillen.
De zitplekken in de Nightjets worden goedkoper, gemiddeld 25%. Maar of reis per trein al zittende door te brengen is verre van comfortabel en in de nieuwe generatie Nightjets worden de zitplekken niet als bijzonder comfortabel beoordeeld.
Door het nieuwe dynamische prijsbeleid hoopt de ÖBB beter te kunnen reageren op de vraag van de klanten en de drukte te kunnen verdelen over de minder populaire reisdagen.
Concreet vertalen we dat antwoord van de OBB dat reizen op populaire dagen duurder wordt en dat de klant bereid is om dat te betalen. Net als bij een vliegticket in het hoogseizoen.
In 2019 maakte de toenmalige staatssecretaris voor Infrastructuur en waterstaat nog met veel bombarie bekent dat er voor de nieuwe nachttrein verbinding tussen Amsterdam en Wenen bijna 7 miljoen euro subsidie beschikbaar is. Of deze prijsstijging met het verlopen van de subsidie te maken heeft is niet bekend op de redactie.
Natuurlijk wordt het flink duurder. Eerst proberen ze je uit de vliegtuigen te krijgen. Op het moment dat je gaat wennen aan het treinreizen, maken ze het onbetaalbaar voor de gewone man. Wie had dat gedacht…. treinen anno 2023 voorbehouden aan de elite.