Heathrow Airport dringt er bij de Britse regering op aan om de nieuwe Electronic Travel Authority (ETA) heffing te schrappen voor passagiers die gewoon op doorreis zijn in het Verenigd Koninkrijk.
Heathrow beweert dat de toeslag van £10 ($12,35) reizigers ontmoedigt om de luchthaven te gebruiken als doorvoerhaven, wat de economie van het Verenigd Koninkrijk kan schaden. De luchthaven beweert dat veel transitpassagiers geen immigratiediensten nodig hebben en dat hun opname in de ETA-regeling onnodig is. Er is bezorgdheid dat de nieuwe vergoeding Heathrow minder concurrerend zal maken in vergelijking met andere grote Europese luchthavens.
Heathrow beweert dat de ETA-vergoeding reizigers ontmoedigt om de luchthaven als doorvoerhaven te gebruiken, wat een nadelig effect kan hebben op de economie van het Verenigd Koninkrijk. De luchthaven houdt vol dat een aanzienlijk deel van de transitpassagiers geen immigratiediensten nodig heeft en dat hun opname in de ETA-regeling daarom niet nodig is. Dit standpunt wordt gedeeld door experts uit de sector die vrezen dat de nieuwe heffing de concurrentiepositie van Heathrow zal aantasten in vergelijking met andere grote Europese luchthavens die geen vergelijkbare heffing opleggen aan transitpassagiers.
Een hub in gevaar?
Heathrow is een vitale schakel in het wereldwijde luchtverkeer en dient als een belangrijk transitpunt voor passagiers die reizen tussen verschillende bestemmingen over de hele wereld. De luchthaven beweert dat de invoering van de ETA-vergoeding deze gevestigde rol verstoort. Transitpassagiers hebben vaak minimale interactie met de Britse immigratiedienst en de extra kosten zouden hen ertoe kunnen aanzetten om alternatieve luchthavens in Europa te kiezen die geen dergelijke vergoeding vragen. Deze verschuiving in het gedrag van passagiers kan een domino-effect hebben, met gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen die Heathrow als hub gebruiken en mogelijk leiden tot banenverlies op de luchthaven en in aanverwante sectoren
Economische zorgen
Naast de mogelijke daling van het aantal passagiers, maakt Heathrow zich ook zorgen over de bredere economische gevolgen van de ETA-vergoeding. De luchthaven levert een belangrijke bijdrage aan de economie van het Verenigd Koninkrijk, genereert miljarden ponden aan inkomsten en ondersteunt tienduizenden banen. Een afname van het transitverkeer zou een kettingreactie teweeg kunnen brengen, met gevolgen voor bedrijven die afhankelijk zijn van de luchthaven, zoals hotels, restaurants en winkels.
Een oproep tot heroverweging
Heathrow dringt er bij de regering op aan om het ETA-beleid te herzien en transitpassagiers vrij te stellen van de heffing. De luchthaven stelt een oplossing voor waarbij transitpassagiers elektronisch hun verdere reisplannen kunnen aangeven, waardoor een volledige ETA-aanvraag en de bijbehorende kosten niet meer nodig zijn. Deze aanpak zou het proces voor transitpassagiers stroomlijnen terwijl de grensveiligheidsmaatregelen gehandhaafd blijven.
Steun vanuit de industrie
Het standpunt van Heathrow heeft steun gekregen van verschillende belanghebbenden binnen de reis- en luchtvaartindustrie. Luchtvaartmaatschappijen die Heathrow als hub gebruiken, hebben hun bezorgdheid geuit dat de ETA-vergoeding hun activiteiten minder kostenconcurrerend zal maken. Ook toerismebureaus maken zich zorgen dat de extra kosten internationale reizigers kunnen afschrikken om het Verenigd Koninkrijk te bezoeken.
De weg vooruit
Het debat over de ETA-vergoeding voor transitpassagiers is nog gaande. De regering heeft nog niet gereageerd op het specifieke verzoek van Heathrow, maar staat wel onder druk van de luchtvaartindustrie en bedrijven die afhankelijk zijn van een bloeiend Heathrow om de mogelijke negatieve gevolgen van het beleid te heroverwegen. Of de regering transitpassagiers zal vrijstellen van de ETA-vergoeding of alternatieve oplossingen zal implementeren om de zorgen van Heathrow weg te nemen, valt nog te bezien. Eén ding is echter duidelijk: de kwestie heeft grote gevolgen voor de toekomst van Heathrow als een belangrijk mondiaal doorvoer knooppunt en voor de Britse economie in het algemeen.
Afbeelding van pkozmin via Pixabay