Italië dreigt in juli met een landelijke staking op luchthavens. Het personeel van de grondafhandeling en de luchtverkeersleiding is van plan het werk tot 24 uur neer te leggen. Welke luchthavens getroffen zijn en welke rechten luchtvaartpassagiers hebben.
Stakingen op luchthavens in Italië: Deze luchthavens zijn getroffen
Naar verwachting zullen de grote internationale luchthaven in de Italiaanse hoofdstad, Rome-Fiumicino (FCO), en de regionale luchthaven Bologna (BLQ) worden getroffen door stakingen. Daarnaast dreigen er werkonderbrekingen op de regionale luchthaven Venetië-Tessera (VCE) en op de nationale luchthavens Milaan-Linate (LIN) en Milaan-Malpensa (MXP). Ook het personeel op de luchthavens in de regio Calabrië legt het werk neer.
Hoe lang de stakingen duren, varieert van luchthaven tot luchthaven. De werkonderbrekingen kunnen vier tot 24 uur aanhouden. Meestal moet men ook vóór en na de staking rekening houden met verstoringen in het vliegverkeer. Een gedetailleerd overzicht van de actuele stakingen is te vinden op de website van het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Transport. Hier wordt ook vermeld welke vakbonden tot stakingen oproepen en waar en hoe lang de beperkingen naar verwachting zullen duren.
Zo worden getroffen reizigers geïnformeerd
Als een luchtvaartmaatschappij door een staking wordt getroffen en vluchten daardoor niet zoals gepland kunnen plaatsvinden, moet zij de getroffen reizigers hierover informeren. Bij vluchten die niet direct via de luchtvaartmaatschappij zijn geboekt, bijvoorbeeld bij een pakketreis, is de betreffende reisorganisatie verantwoordelijk.
Reizigers die zichzelf willen informeren, kunnen vaak ook met behulp van hun vluchtnummer op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij informatie over hun vlucht vinden.
Stakingen op luchthavens in Italië: Heb ik recht op compensatie?
Bij vertragingen van meer dan drie uur of annuleringen hebben getroffen passagiers onder bepaalde omstandigheden recht op een compensatie van 200 tot 600 euro, afhankelijk van de vliegafstand. Om de compensatie te claimen, kunnen reizigers bijvoorbeeld het EU-formulier voor passagiersklachten invullen en dit naar de betreffende luchtvaartmaatschappij sturen. Wie niet zelf contact wil opnemen met de luchtvaartmaatschappij, kan de hulp van passagiersrechtenportalen inroepen. Deze houden echter een bepaald percentage van de compensatie in voor hun dienstverlening, meestal rond de 30 procent.