Is goedkoop tanken in Duitsland binnenkort verleden tijd?

Veel vakantiegangers plannen hun route slim: even de grens over om voordelig te tanken en meteen de auto vol te laden met Duitse lekkernijen. Maar is dat straks nog wel de moeite waard? Een nieuwe CO₂-heffing dreigt de brandstofprijzen flink op te drijven, waardoor tanken in Duitsland misschien niet langer goedkoper is dan in Nederland.

Waarom gaan de brandstofprijzen in Duitsland omhoog?

Sinds begin 2024 is de prijs aan de pomp in Duitsland al licht gestegen door een extra CO₂-heffing. Maar volgens de ADAC (de Duitse ANWB) kan de prijs per liter tegen 2027 met nog eens 38 cent per liter stijgen. Dit komt door een Europees emissiehandelssysteem, waarbij tankstations CO₂-uitstootcertificaten moeten kopen. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de kosten – en die worden natuurlijk doorberekend aan de consument.

Nog steeds de moeite waard om in Duitsland te tanken?

Momenteel is tanken over de grens vaak nog een slimme besparing: Euro95 is in Duitsland gemiddeld 20 tot 40 cent per liter goedkoper dan in Nederland. Maar als de voorspelde stijging werkelijkheid wordt, kan een volle tank bij onze oosterburen vanaf 2027 zomaar 20 euro extra kosten. Even omrijden voor een voordelige tankbeurt? Misschien loont het straks alleen nog als je tóch al op vakantie bent in Duitsland.

Lees ook: Wanneer kun je het beste tanken in Duitsland

Hoe reageert Duitsland op de prijsverhoging?

Niet iedereen in Duitsland is blij met deze maatregel. Veel burgers en politici steunen de verhoging, omdat deze bijdraagt aan de klimaatdoelen, maar consumentenorganisaties en de auto-industrie vrezen de economische gevolgen. Minister-presidenten van deelstaten zoals Beieren en Baden-Württemberg hebben zelfs een protestbrief naar EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen gestuurd. Zij waarschuwen dat de heffing de Duitse auto-industrie kan benadelen en concurrentievoordelen voor Chinese fabrikanten creëert.

En hoe zit het met Nederland?

Net als Duitsland moet Nederland per 2027 ook bedrijven laten betalen voor hun CO₂-uitstoot, maar hoe dat precies gaat gebeuren is nog onduidelijk. Wordt het een extra belasting op de toch al hoge accijnzen? Of gaan de kosten via de raffinaderijen? Belangenorganisaties zoals Bovag en ANWB verwachten dat de brandstofprijs in Nederland door de CO₂-heffing met 11 tot 13 cent per liter zal stijgen.

Slim tanken op vakantie wordt lastiger

Voor vakantiegangers die graag goedkoop tanken in Duitsland, ziet de toekomst er minder rooskleurig uit. Als de prijzen stijgen zoals voorspeld, is het prijsvoordeel straks minimaal of zelfs verdwenen. Maar niet getreurd: een mooie vakantie in Duitsland blijft het waard, ook als de tank iets duurder is. Misschien is het een goed moment om eens een elektrische auto of een schilderachtige treinreis door Duitsland te overwegen?

Plaats een reactie